Wednesday, October 5, 2016

Al-Matin

Asma ul-Husna ke-55

Al-Matin ertinya Allah Maha Memiliki Kekuatan dan Maha Sempurna KekuatanNya sebagaimana firmanNya bermaksud:
 
Maka ketika datang azab Kami, Kami selamatkan Soleh beserta umatnya yang beriman, dengan rahmat dari Kami, dan Kami selamatkan mereka dari azab serta kehinaan hari itu. Sesungguhnya TuhanMu, Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.
(Hud:66)

Maha Sempurna KekuatanNya

Al-Matin akar katanya, matana mengandungi erti kepadatan dengan pengembangan dan perluasan. Ia biasanya diterapkan pada batu yang keras, atau garis melintang yang lurus.Al-Matin adalah al-Qawi, yang Maha Kuat, yang dapat berbust apa sahaja sebagaimana Dia kehendaki, yang tidak memerlukan pasukan tentera untuk memperkuat wilayahNya. Dia tidak memerlukan sebarang bantuan, pendukung ataupun pembantu.

Al-Matin adalah Zat yang kekuasaanNya sempurna, tak sesuatu pun di langit ataupun di bumi dapat menyaingiNya. Dialah Allah yang menjalankan kehendakNya, yang memiliki kekuasaan abadi. Dia menjalankan segala sesuatu meski tak sesuatu dapat mempengaruhiNya.
 
Memiliki Keteguhan

Merujuk kepada perkara ini, makasifat manusia yang kelimapuluh lima dengan bercermin padaAsma ul-Husna ialah memiliki keteguhan terutamanyasikap konsisten dalam menegakkan kebenaran dan mewartakan ajaran Allah ke segenap penjuru.

Allah swt telah menjadikan rasulullah saw sebagai contoh model dalam mengamalkan agama Allah, mempunyai sikap yang teguh, kuat dan pantang menyerah. Dengan merujuk dan bercermin kepada sifat al-Matin, maka setiap Muslim swajarnya membekali dirinya dengan energi kekuatan keimanan hasil daripadamakrifat dan latihan kerohanian munajat kepada Allah swt.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

1 comment: