Apabila anak kecl keturunan Abu Bakar ini meningkat dewasa, beliau telahpun
menghafaz kitab Allah Allah Azza wa Jalla. Beliau juga banyak menerima hadis
rasulullah saw melalui ibu saudaranya, Aisyah ra. Beliau kemudiannya beralih ke
Masjid Nabawi dan mengikuti kelas-kelas ilmu yang bertaburan di segenap penjuru
masjid ibarat bintang yang bergemerlapan memenuhi ruang angkasa.
Di sini beliau menerima hadis daripada Abu Hurairah, Abdullah bin Umar,
Abdullah bin al-Zubair, Abdullah bin Jaafar, Abdullah bin Khabbab, Rafi’ bin
Khadij, Aslam hamba Umar bin al-Khattab dan ramai lagi.
Setelah sekian lama mendalami ilmu, akhirnya beliau menjadi seorang imam
dan mujtahid. Malah beliau merupakan orang yang paling mahir dengan sunnah di
zamannya. Pada zaman itu, seorang lelaki tidak dianggap sebagai lelaki sejati
kecuali dia benar-benar mahir tentang sunnah.
Apabila anak mudah ini memiliki segala ilmu, orang ramai mula
berlumba-lumba menimba ilmunya. Beliau pula dengan murah hati mencurahkannya
kepada orangramai. Beliau akan datang ke masjid rasulullah saw setiap pagi pada
waktu yang sama. Perkara pertama yang dilakukannya ialah mendirikan sembahyang
tahiyyatul masjid dua rakaat, kemudian mengambil tempatnya di hadapan khaukhah
Umar yang terletak di dalam kawasan Raudhah yang mulia antara kubur rasulullah
saw dengan mimbar baginda.
Seketika kemudian, tempat ini dipenuhi oleh penuntut ilmu dari segenap
tempat. Mereka begitu dahaga untuk menikmati segala limpahan ilmunya. Akhirnya,
al-Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar dan sepupunya, Salim bin Abdullah bin Umar
terkenal sebagai imam Madinah yang dihormati, pemimpin yang ditaati dan tokoh
yang disegani walaupun mereka tidak memiliki sebarang kuasa. Mereka dilantik
sebagai pemimpin oleh masyarakat Madinah kerana ketakwaan da kewarakan mereka,
kerana ilmu ilmu pengetahuan yang memenuhi dada mereka, kerana sikap mereka
yang zuhud dengan apa yang ada di tangan manusia dan hanya mengharapkan
kurniaan Allah azza wa Jalla.
Kedudukan yang mereka kecapi dalam masyarakat ini menyebabkan para khalifah
dan pemerintah bani Umayyah sentiasa mengambil kira pandangan mereka sebelum
membuat sessuatu keputusan yang membanitkan Madinah.
Ini dapat dilihat apabila suatu ketika, al-Walid bin Abdul Malik bercadang
untuk membesarkan Masjid Nabawi al-Sharif. Namun pembesaran ini tidak dapat
dilakukan kecuali memecahkan keempat-empat dinding masjid dan merobohkan
rumah-rumah para isteri rasulullah saw kerana kawasan rumah-rumah ini ingin
dimasukkan ke dalam kawasan yang dibesarkan. Sudah tentulah cadangan ini berat
untuk diterima dan tidak disenangi oleh masyarakat Madinah.
Oleh itu, al-Walid menulis sepucuk surat kepada Umar bin Abdul Aziz,
gabenornya di Madinah ketika itu. Surat itu menyebut :
Saya bercadang untuk
membesarkan masjid rasulullah saw seluas 200 hasta kali 200 hasta. Pecahkanlah
keempat-empat dindingnya dan masukkan bilik-bilik para isteri rasulullah saw ke
dalam kawasan yang baru ini. Belilah ruah-rumah yang termasuk dalam pembesaran
ini. Jika boleh hendaklah ia menghadap kiblat.
Engkau akan berjaya melakukannyadengan
bantuan saudara-saudaramu keluarga al-Khattab yang disegani di kalangan
penduduk Madinah. Jika penduduk Madinah enggan berkerjasama, mintalah bantuan
al-Qasim bin Muhammad dan Salim bin Abdullah bin Umar. Bawalah mereka bersama
dalam perkara ini. Berilah bayaran yang tinggi sebagai ganti rugi kepada
pemilik rumah-rumah yang dirobohkan. Engkau boleh lihat contoh yang pernah
dilakukan oleh Umar bin al-Khattab dan Uthman bin Affan.
Sebaik sahaja menerima surat al-Walid, Umar bin Abdul Aziz terus memanggil
al-Qasim bin Muhammad dan Salim bin Abdullah dan beberapa orang tokoh lain di
Madinah. Beliau membacakan kepada mereka surat Amirul Mukminin. Mereka gembira
mendengar cadangan khalifah ini dan mereka bersedia melaksanakannya.
Apabila orangramai melihat dua orang ulama dan imam besar Madinah sendiri
memecahkan dinding dinding masjid, mereka pun turut serta bersama-sama
memecahkannya dan melaksanakan cadangan yang termaktub dalam surat Amirul
Mukminin.
Dalam masa yang sama, tentera-tentera Islam yang gagah sedang mara
menghadapi kota-kota yang berada di sepanjang jalan menuju Kota Konstantinopal.
Satu demi satu kota ini berjaya ditawan oleh tentera-tentera yang dipimpin oleh
panglima agung Maslamah bin Abdul Malik bin Marwan yang akhirnya membuka jalan
penaklukan Kota Konstantinopal.
Apabila Maharaja Rom mengetahui cadangan Amirul Mukminin untuk memperbesar
Masjid Nabawi al-Sharif, baginda berhasrat melakukan sesuatu yang disenangi
oleh Amirul Mukminin dengan tujuan mengambil hatinya. Untuk tujuan itu dia
menghantar 100 000 karat emas. Sebagai tambahan dihantar pula 100 orang pekerja
mahir yang bertanggungjawab membina
bangunan di Rom dan setiap pekerja dibekalkan 40 kotak Fusaifisa.
Semua hadiah ini dihantar kepada Umar bin Abdul Aziz untuk digunakan dalam
pembinaan masjid. Lalu Umar menggunakan barang-barang ini menurut pandangan
al-Qasim bin Muhammad dan Salim bin Abdullah.
Wallahu a’alam.
No comments:
Post a Comment