Nilai Kelima Etos
Perkhidmatan Awam
Inovasi adalah suatu proses untuk mencipta dan menyampaikan nilai baru
kepada pelanggan dalam pasaran, manakala kreativiti adalah penjanaan idea-idea
baru dan bernilai untuk produk, perkhidmatan, proses dan prosedur oleh individu
atau kumpulan. Dalam konteks sektor awam, sesuatu ciptaan itu boleh dikatakan
inovasi sekiranya ia dapat memberi manfaat yang dinyata kepada rakyat atau yang
diistilahkan sebagai nilai awam (public
value) dan memberi nilai tambah kepada keadaan sedia ada.
Business Week, dalam keluarannya pada April 2010 telah
menyenaraikan 50 syarikat yang paling inovatif di dunia. Jika kita meneliti
faktor-faktor yang telah menempatkan syarikat-syarikat tersebut di dalam
senarai, kita akan menemui dua prinsip yang sangat mudah – iaitu ciptaan yang
dihasilkan adalah baharu dan ianya
berdasarkan kepada apa yang pelanggan
mahukan.
Sementara kreativiti adalah pencetusan atau percambahan idea baharu,
inovasi pula merujuk kepada pengaplikasian sesuatu idea yang memberi impak yang
signifikan kepada rakyat. Kreativiti dan inovasi menjadi pemangkin kepada
transformasi perkhidmatan awam melalui pelaksanaan idea-idea yang mencabar status quo serta menambah nilai kepada
kualiti penyampaian perkhidmatan.
Amalan :
# Membangun dan mengaplikasikan ICT untuk mempercepatkan urusan.
# Berkerja di luar kotak kebiasaan berbanding berurusan seperti lazim.
# Komitmen dan sokongan pengurusan atasan dalam meneruskan budaya kerja
berasaskan kreativiti dan inovasi.
# Menubuhkan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) di tempat kerja
# Perekayasaan proses dan prosedur kerja
Etos Perkhidmatan Awam
MAMPU, 2012
No comments:
Post a Comment