Nilai Ketujoh Etos
Perkhidmatan Awam
Aduan adalah satu kenyataan mengenai ketidakpuasan hati terhadap sesuatu
perkara, orang ataupun organisasi. Aduan terhadap perkhidmatan awam sering
dikaitkan dengan rasa tidak puas hati mengenai prosedur atau perkhidmatan yang
disediakan oleh kerajaan.
Di antara punca berlakunya aduan adalah kerana ketidakcekapan dan salahlaku
penjawat awam. Melalui aduan, kelemahan dalam prosedur, kakitangan dan
lain-lain dapat dikenalpasti dan diperbaiki. Justeru itu, aduan harus dilihat
sebagai sesuatu yang positif dan penjawat awam perlu melihat ia sebagai satu
hadiah yang tidak ternilai daripada pelanggan.
Perkhidmatan yang diberikan akan mempunyai nilai tambah sekiranya aduan itu
diselesaikan dengan segera dan berhemah. Lantas, satu dimensi baru dalam sistem
penyampaian perkhidmatan akan wujud apabila penambahbaikan dibuat berdasarkan
aduan yang diterima.
Amalan :
# Melayani aduan dengan segera dan berhemah
# Mendengar aduan dengan hati yang terbuka dan bersikap empati
# Bersikap responsif untuk menangani semua
aduan
# Menangani aduan sehingga selesai
# mengurangkan kerenah birokrasi
# Memahami kehendak pelanggan
Etos Perkhidmatan Awam
MAMPU,
2012
No comments:
Post a Comment