Wednesday, January 9, 2013

Bekerjasama dan Bersepakat


Nilai Keempat Etos Perkhidmatan Awam

Prinsip bekerjasama dan bersepakat menekankan aspek penglibatan bersama setiap individu dalam organisasi dalam usaha untuk menyelesaikan sesuatu masalah @ melaksanakan tugas. Setiap penjawat awam perlu mempunyai keinginan dan inisiatif untuk berkolaborasi secara aktif sama ada secara intra atau inter-agensi. Kolaborasi ini akan mengoptimumkan perkongsian sumber dan kemudahan, meningkatkan nilai untuk wang, meningkatkan perkongsian maklumat, meningkatkan ruang untuk sinergi idea dan meningkatkan jati diri, yang menjurus ke arah peningkatan nilai.

Oleh kerana sektor awam sering dilabelkan sebagai tidak cekap, bekerja secara silo, tidak berupaya untuk menerima idea-idea baru dan bertindak dengan fikiran tertutup. Maka. Bagi melenyapkan pandangan negatif itu, penjawat awam haruslah aktif mengambil inisiatif untuk bergerak secara secara seamless tanpa mengira portfolio atau core business masing-masing supaya dapat memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat dan stakeholders. Penjawat awam adalah digesa supaya terus bekerjasama dan bersepakat dengan mengutamakan esprit de corps dalam usaha mencapai aspirasi negara.

Amalan :

# Berkongsi sumber dan kemudahan di dalam dan di antara agensi
# Menyemai budaya seamless perkhidmatan awam
# Berkongsi maklumat di semua peringkat dalam organisasi
# Saling menasihati dan memberi tunjuk ajar sesama rakan sekerja
# Memupuk semangat berpasukan
# Meningkatkan espirit de crops di kalangan penjawat awam.

Etos Perkhidmatan Awam
MAMPU, 2012

No comments:

Post a Comment