Bakhil dan kasihkan harta
Adapun bakhil dan
kasihkan harta itu sifat yang dicela oleh syarak iaitu sebesar-besar perkara
yang membawa kebinasaan di dalam negeri akhirat kerana:
1. Firman Allah
Taala: Dan jangan kamu menyangka orang
yang kikir dengan apa yang dikurniakan oleh Allah Taala daripada anugerahNya
adalah lebih baik bagi mereka, bahkan ia kejahatan bagi mereka, lagi akan
dikalungkan ke leher mereka pada hari kiamat apa yang mereka kikirkan.(
Al-I’imraan: 180 )
2. Sabda nabi saw
: Takutlah pada kikir, kerana
sesungguhnya ia membinasakan orang-orang dahulu sebelum kamu.
Dan lawan kikir
itu ialah murah hati iaitu sifat kepujian yang dipuji oleh syarak . Seperti
firman Allah Taala : Sesiapa yang
dipeliharakan dirinya daripada kikir, maka merekalah yang mendapat kemenangan
di akhirat.( Al-Hasyr: 9)
Sabda nabi saw : Murah
hati adalah sejenis pohon kayu yang tumbuh di dalam syurga, maka tiada orang
yang masuk ke syurga itu melainkan orang yang murah hati. Dan kikir itu adalah
sejenis pohon kayu yang tumbuh di dalam api neraka, maka tiada orang yang masuk
ke neraka itu melainkan orang yang kikir.
Sabda nabi saw : Orang yang murah hati yang jahil adalah
terlebih kasih kepada Allah Taala daripada seorang ahli ibadat yang kikir.
Orang jahil yang
murah hati adalah terlebih baik daripada orang yang banyak berbuat ibadat
tetapi kikir sekalipun ia alim.
Dan sabda nabi
saw : Allah tiada menjadikan auliaNya
melainkan berdasarkan baik hati dan elok perangai.
3. Dan sabda nabi
saw : Tiada masuk syurga orang yang
kikir, orang yang memperdayakan orang, orang yang khianat dan orang yang jahat
perangai di dalam hatinya.
4. Imam
al-Ghazali juga berkata : Ketahuilah
bahawa asal kikir itu ialah kasihkan harta dan ia dicela oleh syarak kerana
orang yang tiada memiliki harta tiada nyata kikirnya , tetapi bila ia kasihkan
pada harta kikirnya nyata, dan yang demikian itu dicela oleh syarak. Terkadang
ada orang pemurah tetapi ia sayangkan harta, ia bermurah hati dengannya agar
dikata orang kemurahannya lalu dipujinya, maka yang demikian dicela pula oleh
syarak kerana sayangkan harta itu melalaikan daripada berzikir kepada Allah dan
memalingkan muka hatinya kepada dunia, yang demikian ditegah oleh syarak.
5. Firman Allah
Taala : Janganlah harta benda dan
anak-anak kamu itu, melupakan kamu daripada berzikir kepada Allah.
(Al-Munaafiquun : 9)
6. Dan sabda nabi
saw : Kasih kepada harta dan kemuliaan
itu menumbuhkan sifat munafik di dalam hati seperti air menumbuhkan
sayur-sayuran.
Imam al-Ghazali
juga berkata : Harta itu adakalanya
dipuji oleh syarak dan adakalanya dicela oleh syarak. Dan yang dipuji oleh
syarak itu ialah harta yang dibuat sedekah, harta yang dibuat bekalan ibadat
haji dan sekalian yang dibelanjakan pada jalan akhirat. Dan harta yang dicela
oleh syarak ialah harta yang dibelanjakan kepada berbuat maksiat dan yang
dibelanjakan untuk kesukaan nafsunya yang tiada membawa faedah akhirat.
Wallaahu a’lam.
Hidayah Salikin
Syeikh Abdul Samad al-Palimbani.
No comments:
Post a Comment