Nilai Pertama Etos Perkhidmatan Awam :
Integriti bermaksud perihal sifat
individu dan organisasi yang sempurna, berteraskan nilai-nilai murni seperti
jujur, benar, amanah, adil, bertanggungjawab, telus, cekap dan bijaksana. Ia
merangkumi sifat-sifat menyeluruh seseorang individu @ sesebuah organisasi
berdasarkan nilai-nilai murni sejagat termasuk juga aspek akauntabiliti.
Sifat-sifat ini perlu diperlihatkan oleh penjawat awam melalui pelaksanaan
amanah dan kuasa yang dipertanggungjawabkan demi kepentingan umum.
Justeru, penjawat awam tidak
boleh menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan diri, keluarga, saudara mara atau
kaum kerabat sendiri demi mewujudkan perkhidmatan yang telus, adil dan saksama.
Hakisan integriti dalam kalangan penjawat awam tidak hanya berkaitan dengan
amalan rasuah dan penyalahgunaan kuasa tetapi merangkumi aspek yang lebih luas
dan komprehesif.
Ini termasuklah dalam pengurusan
masa, penyediaan perkhidmatan, penyampaian maklumat dan komunikasi. Dalam apa
jua tindakan, intergriti hendaklah sentiasa disematkan dalam diri penjawat
awam. Penghayatan nilai integriti adalah sejajar dengan komitmen kerajaan untuk
mewujudkan suatu asas kepada pembinaan sahsiah penjawat awam.
Amalan :
# Mengurus masa dengan cekap dan berkesan
# Memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan secara ikhlas
# Membuat keputusan yang adil dan telus
# Mengurus sumber kewangan dan peralatan pejabat secara berhemah
# Menjaga etika perkhidmatan awam
Etos Perkhidmatan Awam
MAMPU, 2012
No comments:
Post a Comment