Esei 49
Kehidupan yang berjaya
memerlukan organisasi dan aturan. Pepatah Cina ada memberi amaran: Mulakan dengan seinci kesilapan di peringkat awal, hasilnya
akan tersasar jauh beribu meter daripada matlamat.
Ingatlah:
a) Apa-apa yang anda
selalu gunakan, sepatutnya berada paling dekat dengan anda. Ini mengurangkan
masa dan gerakan membazir.
b) Sentiasa cari satu
cara yang lebih baik atau lebih mudah untuk mengerjakan sesuatu
c) Kembalikan kesemua
alat yang telah dgunakan tepat ke tempat asalnya supaya mudah untuk ditemui;
termasuklah suatu sistem fail yang baik
d) Perlengkapkan diri anda
dengan semua alat-alat yang perlu dan alat tulis
e) Wujudkan satu sistem
bersepadu dan harmoni, perhatikan semuanya secara global agar dapat memberi
jaminan masa depan
f) Amalkan budaya kerja
yang bersih dan kemas. Sering didapati bahawa kelengkapan pajabat paling
penting adalah bakul sampah.
Kecekapan bermaksud
memberi khidmat dengan kos-kos dan usaha yang minimum. Suasana pejabat hendaklah
selesa dan kondusif. Tempat kerja yang sempurna tidak harus menghalang kerja
atau menganggu, pekerja bebas memberi tumpuan mencapai mutu kerja yang
cemerlang.
Sistem adalah sebahagian
dari alam semesta. Semua adalah teratur dan dikelola dengan baik. Sesunggunhnya,orang
yang berjaya adalah berdisiplin dan bersistematik, dia mengatur tugas-tugas,
menetapkan belajawan masa dan perbelanjaan dan bekerja dengan penuh kecekapan
dengan potensi anugerah Tuhan. Tidak ada siapa yang terpaksa hanyut atau
meraba-raba untuk mendapat kejayaannya.
Wallahu a’lam.
Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar
No comments:
Post a Comment