Biodata
Nama : Tengku Azuan Tengku Mohamed
Umur : 64 tahun
Pendidikan : Ijazah Sarjana Muda Kemanusiaan,
Universiti Sains Malaysia
Pengalaman :
Pengetua Sekolah Menengah Seri Puteri, Jalan Kolam Air, Kuala
Lumpur
Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki, Kuala Lumpur
Pengetua Kolej Tunku Kurshiah, Seremban Negeri
Sembilan
Pencapaian:
2014: Tokoh Guru Kebangsaan
2013: Tokoh Guru Wilayah Persekutuan
1998 : Tokoh Guru Daerah Gombak
Jadi guru memang tidak kaya wang
ringgit, tetapi kita akan kaya dengan kejayaan anak didik. Demikan luahan Tokoh Guru
Kebangsaan 2014, Tengku Azuan Tengku Muhamed yang menjadikan kata-kata tersebut
sebagai pembakar semangat dalam menempuh liku-liku sebagai seorang guru selama
39 tahun.
Menurut Tengku Azuan, 64 beliau tidak pernah
menyesal memilih karier sebagai seorang guru apatah lagi mengakui bahawa tugas
digalasnya itu perlu berhadapan pelbagai cabaran termasuk dikenakan tindakan
undang-undang sehingga dibawa ke mahkamah.Katanya, beliau sudah banyak kali
menerima saman dan salah satu daripadanya adalah ekoran tindakannya merampas
seunit telefon bimbit milik seorang pelajar di salah sebuah sekolah berasrama
sekitar Lembah Kelang, hampir 10 tahun lalu.
Ketika itu, saya merupakan pengetua dan ibu bapa
pelajar terbabit tidak puas hati dengan tindakan saya lalu membawa kes itu ke
mahkamah. Bagaimanapun kes ini berjaya diselesaikan di peringkat peguam dan ibu
bapa berkenaan pun telah memohon maaf atas tindakan mereka itu, katanya ketika
ditemui di sini hari ini.
Tengku Azuan berkata, banyak lagi kisah yang ingin
diceritakan beliau berkenaan pengalaman manis dan pahit sepanjang bergelar
seorang guru, tetapi beliau ingin menekankan warga pendidik memegang peranan
besar dalam membentuk generasi masa depan negara.
Ketika ditanya perbezaan tugas guru dahulu dan
kini, bekas Pengetua Kolej Tunku Kurshiah, Seremban, Negeri Sembilan itu
memberitahu, warga pendidik hari ini terpaksa berdepan pelbagai cabaran luar
antaranya pengaruh internet dan campur tangan ibu bapa. Jelasnya, berbanding
dahulu, ibu bapa menyerahkan bulat-bulat
kepada guru untuk mendidik anak mereka dan tidak masuk campur urusan hukuman
disiplin terhadap pelajar.
Sebaliknya hari ini, kadang-kala ibu bapa dilihat
mencampuri urusan sekolah. Bagaimanapun, saya melihat tindakan ini sebagai
positif kerana soal pendidikan perlu melibatkan kerjasama antara guru dan ibu
bapa, katanya.
Pada masa sama, Tengku Azuan menjelaskan, para
guru perlu menjadikan pelajar mereka sebagai kawan rapat di luar kelas supaya
tiada jurang antara kedua-dua pihak. Di dalam bilik darjah kita guru dan di
luar bilik darjah kita berkawan. Maka akan wujudnya satu suasana pembelajaran
yang harmoni sekali gus dapat membentuk akhlak dan jati diri pelajar. Jangan
bezakan pelajar ini pandai, pelajar itu tidak pandai. Kepada pelajar kurang
cemerlang, guru perlu semak kekurangan mereka dan perbaikinya dengan segera,
katanya.
Sementara itu, Tengku Azuan memberitahu beliau
tidak pernah serik malah terus bangga bergelar seorang guru walaupun pada
mulanya beliau bercita-cita menjadi diplomat, tetapi atas desakan ayah,
akhirnya anak kelahiran Kota Bharu Kelantan itu akur kehendak orang tuanya.
Katanya, beliau berasa puas menjadi seorang guru apabila mengetahui banyak anak
didik beliau pada hari ini telah berjaya termasuk menjadi doktor, peguam dan
pegawai tinggi kerajaan.
Selain itu, sebagai seorang guru rasa
puas apabila mengetahui anak-anak didik dahulu lemah pelajaran tetapi kini
telah berjaya dalam pelbagai bidang diceburi mereka. Saya ingin menjadi guru
sekali lagi sekiranya diberi peluang untuk kali kedua, ujarnya yang sudah
bersara lapan tahun lalu.
Guru: Membina Ilmu Menyempurnakan Akhlak.
Wallahu a’lam
Juani Munir
Abu Bakar
Mingguan
Malaysia
10 Mei 2015
No comments:
Post a Comment