Sains adalah cabang ilmu pengetahuan yang mempunyai banyak
ciri dan perbezaan berbanding dengan disiplin ilmu yang lain. Sains boleh
ditakrifkan dari berbagai perspektif. Kamus Oxford (1983), mentakrifkan sains
sebagai cabang ilmu pengetahuan yang melibatkan pemerhatian dan eksperimen yang
bersistem terhadap fenomena alam semulajadi. Sains bermatlamat untuk membuat
rumusan idea, penerangan dan pemahaman terhadap fenomena semulajadi.
John Ziman (1984), seorang ahli sejarah sains telah
memberikan takrif sains yang berlainan mengikut aspek tertentu. Jika sains
ditakrifkan sebagai alat untuk menyelesaikan masalah, ia memainkan
peranan sebagai alat yang berhubung rapat dengan teknologi. Jika sains
ditakrifkan sebagai pengetahuan yang terancang ia memperlihatkan ciri
keilmiahan yang mana fenomena alam yang dikaji dan ditemui melalui penyelidikan
diterbitkan dalam buku atau jurnal untuk bacaan umum. Pengetahuan ini mempunyai
pengaruh yang kuat melalui penggunaaannya dalam teknologi.
Dari aspek falsafah, tradisi sains menekankan kepada prosedur
sains yang bersistem dalam menjalankan penyiasatan seperti membuat hipotesis,
menjalankan eksperimen, menganalisis dan mentafsirkan maklumat, membuat
kesimpulan dan membuat teori. Sains juga boleh dilihat dari aspek vokasional yang
mana ahli-ahli sains menjalankan penyelidikan dalam masa lapang melalui
kebolehan serta minat mereka. Cain (1990), melihat sains sebagai terdiri
daripada empat komponen iaitu hasil atau kandungan, proses atau kaedah, sikap dan
teknologi. Sebarang program pendidikan sains seharusnyalah mencakupi
kesemua komponen itu.
Wallahu a’lam.
Modul 1 Pukal Latihan
Sains Rendah (PuLSaR) PPK,
KPM April 1999, ms 2-3
No comments:
Post a Comment