Gunakan prinsip ABCDEFGHIJ :
A: Appreciate. Hargai
soalan dan si penyoal. Anda perlu memberi jawapan yang mengandungi fakta.
Pastikan fakta tepat,terutama bagi soalan jenis fakta.
B: Brief. Jawapan anda
perlu ringkas. Jangan jadikan jawapan itu satu lagi ucapan.
C: Concise, Correct,
Clear, Cool, Control. Pastikan jawapan yang diberikan bukan sahaja tepat tetapi
padat dan jelas. Meskipun demikian tidaklah sampai terlalu ringkas. Bersikap
tenang dan elakkan daripada dikuasai emosi. Walau bagaimana kejam pun soalan,
anda perlu bersikap tenang dan mengawal emosi anda. Jika soalan kurang jelas,
minta si penyoal menjelaskannya atau anda bantu menjelaskannya kepada khalayak
dengan memprafrasakannya. Selain itu, kawal juga tempoh sesi soal jawab; jangan
sampai berlarutan.
D: Direct to the
point.Jawapan perlu langsung dan bukannya bertele-tele, apatah lagi jika banyak
yang hendak menyoal. Peserta tidak mahu jawapan yang panjang lebar.
E: Effective, Easy.
Pastikan jawapan disampaikan dengan berkesan dan mudah difahami oleh khalayak.
Gunakan bahasa yang mudah
F: Fair, Focus. Fokus kepada
soalan. Jawap apa-apa yang relevan dan bukannya menyeleweng daripada kehendak.
Pastikan jawapan adalah objektif.
G: Good taste. Walau
bagaimana kasar pun bahasa yang digunakan oleh si penyoal, anda perlu
bertenang. Gunakan bahasa yang bersopan. Puji si penyoal dengan kata-kata
seperti : Itu soaltujuan an yang menarik atau satu soalan yang baik.
Perlihatkan peribadi dan perwatakan positif meskipun diserang melalui ucapan.
Ingat, bahawa tujuan anda adalah untuk menjelaskan pendapat atau mempertahankan
hujah dan pendirian anda. Jika penyoal menyerang anda, bertenang agar anda
dapat berfikir dan bercakap dengan jelas. Jika tidak, kredibiliti anda mungkin
terpukul teruk.
H: Honest. Jawab dengan
jujur. Jika anda tidak tahu jawapannya, katakan demikan. Khalayak akan lebih
menghargai keikhlasan anda daripada anda cuba mencari helah atau menyembunyikan
hakikat bahawa sebenarnya anda tidak tahu jawapan kepada soalan itu. Minta
pandangan orang lain dalam khalayak. Mungkin mereka dapat menjawabnya. Mungkin
anda boleh berjanji untuk menjawab kemudian. Minta e-mail atau nombor telefon.
Pastikan anda menunaikan janji.
I: Interject, Informative
– Mencelah jika soalan yang dikemukakan terlaku panjang dan berbelit-belit dan
lebih sebagai satu lagi ucapan. Jangan benarkan sesiapa pun berucap. Beri
peluang kepada sebanyak mungkin peserta mengemukakan soalan. Soalan hendaklah
padat, ringkas dan langsung kepada soalan. Jawapan yang diberi perlu informatif
sifatnya. Biar jawapan itu membantu si penyoal untuk lebih memahami isu yang
dibangkitkan.
J: Jot down – Jika perlu
catatkan komen atau soalan. Catatkan nama si penanya.
Hakikatnya, anda perlu
berhati-hati menjawab soalan yang dikemukan khalayak. Memang ada soalan yang
ikhlas, manakala ada juga yang cuba menguji pengetahuan dan dilontarkan untuk
memprovokasi anda. Jangan sampai Anda terperangkap. Mohon maaf jika anda tidak
dapat menjawab soalan itu. Itulah sebabnya anda disyorkan agar membuat rujukan
dan penyelidikan yang mendalam sebelum turun ke gelanggang. Tidak ada sebab anda
tidak dapat menjawab jika pembacaan dan pengalaman anda luas.
Wallahu a’lam.
Jeniri Amir
Berucap seperti pemimpin terbilang
2008
No comments:
Post a Comment