Banyak
menghukum
Dalam ajaran Islam menghukum adalah jalan terakhir
setelah diusahakan pelbagai cara terutamanya melalui didikan. Islam paling
mengutamakan prevention is better than cure iaitu mencegah lebih baik daripada
merawat.
Melalui didikan, hati manusia itu sendiri
benar-benar takutkan Allah, takutkan dosa, takutkan neraka serta benci dan
menolak maksiat. Jika ditangkap, didakwa, kemudian dimasukkan ke dalam penjara
atau pusat serengti, itu bukan mencegah, menghalang atau membendung. Mencegah
atau membendung ertinya langkah-langkah yang diambil sebelum kejahatan dan
kemungkaran itu berlaku. Jika kejahatan sudah berlaku kemudian dihukum, itu
menghukum bukan mencegah.
Mendidik pula bukan bermaksud masuki sekolah,
menghafal atau lulus peperiksaan. Ia bermaksud membina iman dan takwa, syariat
dan akhlak. Selepas proses mendidik berlaku, langkah seterusnya ialah menutup
semua pintu kejahatan. Kemudian memberi jalan keluar atau alternatif bagi
mereka yang memerlukan.
Dalam sejarah rasulullah saw, yang sesuai dengan
zaman itu, baginda memberikan kapak kepada orang miskin supaya digunakan untuk
mencari kayu api.Itu adalah sebagai satu cara untuk menghindari perbuatan
mencuri atau merompak. Apabila menghukum orang yang bersalah, pelbagai aspek
pula dikaji, diteliti dan diprerhalusi supaya tiada yang dizalimi. Umpamanya
seseorang mencuri di musim kemarau. Masih ada pertimbangan termasuk mencuri
harta orang kaya yang mengabaikan orang miskin. Mencuri benda yang tidak dijaga
dengan sempurna juga ada pertimbangan. Begitulah kedudukan hukuman dalam Islam.
Andainya kita juga terjebak dengan kaedah trial
and error dengan semata-mata menggunakan akal bagi mengatasi masalah manusia,
pasti kitajuga akan banyak menghukum. Banyak pula pasukan penguatkuasaan.
Mereka itu juga perlu diawasi. Ujudkan pula team yang bertugas mengawasi
pasukan penguat kuasa. Team pengawas itu juga perlu dipantau. Tubuhkan pula
satu skuad pemantau. Dan begitulah seterusnya.
Banyak menghukum itu isyarat bahawa manusia banyak
buat salah. Banyak buat salah dan masalah ertinya manusia itu tidak terdidik
sekaligus tiadalah prevention. Begitulah perangai atau tabiat manusia yang
bertuhankan nafsu. Nafsu akan menguasai semua aspek kehidupan. Dalam masyarakat
dan negara yang rohani tidak terdidik dengan rasa bertuhan, masyarakatnya
dikepung oleh undang-undang, akta dan hukuman. Masyarakatnya sudah terpenjara
oleh undang-undang dan hukuman. Sedangkan jika rohani terdidik dengan rasa
bertuhan maka iman dan takwa yang mengawal kehidupan.
Wallahu a’lam
Shuib
Sulaiman
Rasulullah
tokoh transformasi
2012
No comments:
Post a Comment