GELOMBANG
1
OBJEKTIF 1
Objektif
Pengukuhan STEM dalam Gelombang 1 (2013-2015) ialah mengukuhkan asas
pembelajaran.
STRATEGI
Kurikulum
– Standard Antarabangsa ® Minat Murid
Penambahbaikan
pentaksiran kebangsaan dan pentaksiran PBS
Semakan secara menyeluruh terhadap infrastruktur
sedia ada.
Penyediaan
Geran Per Kapita (PCG) untuk Matematik
dan Sains
OBJEKTIF 2
Objektif
pelaksanaan Inisiatif Pengukuhan STEM
yang
kedua ialah mengukuhkan kemahiran dan
kebolehan
guru.
Penilaian
diagnostik.
Pembimbing
Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) untuk Sains.
Perpustakaan
video pengajaran harian terbaik guru Sains dan Matematik.
Latihan
untuk guru - kurikulum baharu dengan berkesan.
Satu
waktu seminggu -guru Sains dan Matematik.
Pertandingan
inovasi pengajaran dan pembelajaran
Menggunakan
peralatan ICT secara lebih berkesan.
OBJEKTIF 3
Objektif
pelaksanaan Inisiatif Pengukuhan STEM yang ketiga ialah meningkatkan kesedaran
pihak awam dan murid.
Kerjasama
dengan agensi kerajaan lain bagi melaksanakan kempen kesedaran awam kebangsaan
melalui televisyen, surat khabar, dan media sosial.
Kerjasama
dengan stesen televisyen.
Peluasan
program pusat sains bergerak.
Kempen
bagi memaklumkan pihak awam mengenai kepelbagaian peluang kerjaya dalam bidang
berkaitan STEM.
OBJEKTIF 4
Objektif terakhir dalam Gelombang 1 ialah sokongan
melalui pemberian insentif.
Kaji
lebih banyak insentif bagi menggalakkan murid:
i.
Meningkatkan
pelepasan cukai bagi ibu bapa yang mempunyai anak-anak di Tingkatan 4,
Tingkatan 5, Tingkatan 6 atau Matrikulasi dalam aliran sains.
ii.
Meningkatkan
jumlah biasiswa bulanan untuk murid STPM dalam aliran sains.
iii.
Anugerah
kepada guru STEM yang cemerlang.
Pelaksanaan
KPI berkaitan STEM
GELOMBANG 2
Dalam
Gelombang 2 (2016-2020), KPM akan membina kemajuan atas asas yang disediakan.
Kurikulum
KSSM dan KSSR semakan semula akan dilaksanakan.
Mulai
2019, Kementerian akan mengambil bahagian dalam pentaksiran TIMSS bagi Gred 4.
Kementerian
akan menggalakkan perkembangan komuniti pembelajaran antara sekolah bagi
membolehkan guru berkongsi pengalaman mengajar kurikulum baharu, belajar sesama
mereka, dan menyediakan maklum balas kepada Kementerian.
Kementerian
akan menaik taraf peralatan dan kemudahan sains sedia ada di sekolah supaya
berada dalam keadaan optimum untuk pengajaran dan pembelajaran STEM yang
berkesan.
Kementerian
akan memperluaskan program kesedaran STEM kepada murid sekolah rendah dan ibu
bapa mereka.
GELOMBANG 3
Dalam
Gelombang 3 (2021-2025): KPM akan melakukan inovasi pada peringkat seterusnya
di mana Kementerian akan menilai kejayaan semua inisiatif dari kedua-dua
gelombang terdahulu dan membangunkan pelan tindakan masa hadapan.
Kementerian
juga akan memperkenalkan inisiatif dan program baharu secara berperingkat.
No comments:
Post a Comment