Sikap amanah terhadap tanggungjawab yang diberikan
serta menghormati orang yang berilmu seperti pensyarah merupakan kunci utama
kejayaan bagi penerimaan hadiah Pingat Emas Doktor Falsafah (Ph.D), Mohammad
Effendy Ya’acob,34.
Mohammad Effendy yang juga merupakan pelajar Ph.D
jurusan Kejuruteraan Elektrik Kuasa, Universiti Putra Malaysia (UPM)
memberitahu, sikap itu sebenarnya mampu mengajar kita membentuk kedewasaan
terutamanya dalam aspek kematangan fikiran.
Amanah
dalam kerjaya ataupun setiap apa yang dilakukan serta menunjukkan keikhlasan
dalam apa yang kita lakukan tanpa ada rasa paksaan ataupun sebaliknya. Ini
bermakna kita menerima dan melakukannya atas dasar amanah dan disusuli dengan
minat sehingga mampu mencapai kejayaan yang tidak semua orang mampu
miliki.Semangat ingin mencuba sesuatu yang baharu juga salah satu pendorong
bagi saya sebagai pelajar untuk lebih berinovatif dalam melakukan kajian
khususnya berkaitan dengan penyelidikan, katanya.
Menurut Muhammad Effendy, interaksi antara
pensyarah dan pelajar lain antara cara terbaik dalam mewujudkan suasana pembelajaran
yang kondusif selain pandai menggunakan kemudahan yang ada.
Saya akan sentiasa berkomunikasi dengan orang
ramai tanpa mengira siapa sama ada berlainan bangsa mahupun negara. Ini
membolehkan kita bertukar-tukar pandangan di samping meningkatkan tahap
keyakinan diri, kemahiran berkomunikasi selain mudah memahami apa yang
dipelajari, katanya.
Katanya, tiada faktor yang menghalang seseorang
pelajar untuk tampil dengan kejayaan yang bermakna dalam semua bidang termasuk
akademik mahupun sukan. Saya sudah pun berkeluarga dan memiliki dua cahaya
mata. Saya akan membahagikan masa yang ada sebaik-baik mungkin dalam masa
sehari agar tanggungjawab yang saya pikul dapat dilaksanakan dengan baik
terutamanya perhatian terhadap keluarga, jelasnya.
Dalam pada itu, bagi pelajar program Ijazah
Sarjana Muda Kejuruteraan Perisian, Faslina Habeeb Mohd,26 menyifatkan
kehadiran ke kelas merupakan faktor utama yang perlu dilakukan sebagai seorang
pelajar. Kehadiran ke kelas sangat penting dalam membantu tahap kefahaman. Apa
yang diajar oleh pensyarah tidak sama dengan apa yang ada dalam buku. Jadi ilmu
yang dikongsi itu sangat bermakna untuk kita guna pada masa depan.
Sekiranya kita pergi ke kelas, ia akan memberi
kesan kepada silibus pembelajaran. Pensyarah tidak sesekali akan mengulangi
perkara yang telah pun diajar. Apabila kita tertinggal sesuatu tajuk ia secara
tidak langsung akan menyukarkan untuk kita memahami tajuk yang seterusnya
kerana ia mempunyai kaitan satu sama lain, ujarnya.
Sementara itu, pelajar program Ijazah Sarjana Muda
Sastera Bahasa Asing (Pengkhususan Bahasa Arab), Nor Amira Mohamad,21 berkata
setiap pelajar perlu merebut peluang yang ada di universiti masing-masing
kerana ia mampu membina keyakinan dari khususnya dalam aspek, kepimpinan.
Tugas pelajar bukan sahaja tertumpu kepada
pembelajaran akademik sahaja, malah di sini mereka cuba melatih pelajar untuk
aktif dalam semua perkara termasuk kelab dan sukan. Pendekatan ini dapat
membantu kita untuk meningkatkan kemahiran komunikasi serta membina keyakinan
apabila diberi tanggungjawab untuk memikul tanggungjawab di peringkat
universiti kerana tidak mestahil suatu hari nanti kita dapat menjadi seorang
pemimpin kepada rakyat, katanya.
Wallahu a’lam.
Mingguan
Malaysia
9 November
2014
No comments:
Post a Comment