Sunday, December 21, 2014

Renung untuk perancang pendidikan negara

Selepas melalui pengalaman sebagai seorang guru di bilik darjah, pengetua di sekolah menengah dan Maktab Perguruan, Timbalan Ketua Nazir, Pengarah Pendidikan dan Ahli SPP maka saya berani membuat rumusan bahawa betapa pentingnya peranan sekolah rendah dalam mengasuh anak-anak ne negara ini malahan jangan sekali dipandang ringan. Kadangkala terdapat gambaran bahawa kini kita lebih menumpukan kepada mutu pendidikan di peringkat atasan khususnya di peringkat universiti agar mencapai bertaraf dunia.

Kita juga nampaknya memberatkan tahap sekolah menengah khususnya bila kita lihat betapa luasnya tumpuan mengenai keputusan peperiksaan awam. Ini jelas sekali apabila kita dapat melihat liputan yang begitu meluas oleh semua media massa dalam mengumumkan keputusan peperiksaan khususnya PMR, SPM dan STPM. Saya tidak menyatakan bahawa ini adalah tidak diperlukan tetapi saya amat berharap bahawa dalam hal ini tumpuan kepada sekolah rendah tidak dikurangkan. Kita semua memahami dan mengakui bahawa kemahiran-kemahiran asas adalah penting dikuasai pada umur muda iaitu di peringkat rendah lagi. Kini kita masih mendapat laporan-laporan dan maklumat mengutarakan masalah keciciran anak-anak selepas darjah enam di peringkat sekolah rendah yang tidak meneruskan pelajaran mereka ke peringkat menengah. Masih terdapat bukti-bukti walaupun para pelajar meneruskan pelajaran ke Tingkatan Satu, masih ramai yang menunjukkan kurang kemahiran pembelajaran, pencapaian yang rendah dan kurang motivasi untuk belajar. Saya amat percaya bahawa asas kemahiran yang kukuh di sekolah rendah boleh memberi kesan yang positif kepada prestasi mereka dalam pelajaran kemudian hari. Oleh itu saya mengutarakan beberapa cadangan dalam hal ini :

Pertamanya, biarlah tumpuan yang utama juga diberikan kepada sekolah rendah seperti gambaran yang diberikan kepada sekolah menengah dan peringkat pendidikan tinggi. Keduanya, sudah sampai masanya bagi guru-guru siswazah dilantik sebagai Guru Besar dan guru-guru di sekolah rendah juga mempunyai ijazah. Untuk makluman, semua guru yang mengajar di sekolah rendah di Amerika Syarikat dan England mempunyai ijazah. Ketiganya, ialah mengenai kualiti guru yang mengajar di sekolah rendah. Sebagai tempat untuk menanam kemahiran asas yang kukuh bagi anak-anak, maka adalah dicadangkan guru-guru yang berpengalaman dan berkualiti ditempatkan di sekolah rendah. Keempatnya, ialah kadar guru-murid di bilik darjah Bilakah kita akan melihat bilangan murid sekelas di sekolah rendah hanya mempunyai 20 orang sahaja? 

Mungkin ini agak keterlaluan tetapi perkara ini sudah menjadi hasrat para pendidik sudah berdekad lamanya. Sudah sampai masanya anak-anak di sekolah rendah diberikan pendidikan yang berkualiti. Tidak syak lagi sekiranya anak-anak di sekolah rendah menerima asas yang kukuh dalam membaca, menulis dan mengira serta sains (menakul) dan dididik untuk sukakan pelajaran, sudah tentu kejayaan mereka di peringkat menengah nanti akan lebih terjamin.

Wallahu a’lam.

Dato’ Hj Abdul Rahim b Hj Abdul Majid
Imbasan seorang pendidik, ms 225-227
2009.

No comments:

Post a Comment