Friday, May 16, 2014

Jangan ditebang pokok yang rendang

Tip Eksekutif Cemerlang 19

Pokok rendang merujuk kepada ketua dan tidak perlu ditebang merujuk kepada keadaan seteruk manapun mereka dalam organisasi, proses menjatuhkan mereka perlu dielakkan. Jatuhnya mereka mungkin membawa perubahan besar.Akhirnya, kita yang berasa bahang kepanasan apabila pokok sudah tiada.

Bagaimana menyesuaikan diri dengan keadaan tidak stabil:

1. Ubah persepsi : Orang atasan umpama ibu dan bapa kita. Nasihat mereka memberikan kemajuan diri kita. Belajarlah daripada pengalaman orang-orang atasan. Di sebalik yang tidak menyenangkan, pengetahuan mereka amat berguna. Apabila kita mampu melaksanakan segala pindaaan arahan tugas dan menerima teguran kesilapan, pasti kita dapat membina kredibiliti baru dalam diri kita.

2. Fikirkan masa depan gemilang : Masa depan gemilang bilamana terdapatnya perancangan yang mantap. Kita tidak terguris, marah dengan teguran bagi membetul kesilapan kita. Pemikiran yang jauh membantu membina persepsi positif pada teguran atau keengganan bos menerima pendapat kita.

3. Belajar menyesuaikan keadaan : Ia berkaitan dengan persiapan mental. Sentiasa mencari persamaan diri dengan ketua bagi mengurangkasn jurang perbezaan.

4. Belajar menerima cabaran: Ia membaiki aspek keyakinan dan keberanian. Karisma akan terserlah ke arah jati diri.

5. Memahami kedinamikan situasi : Zon global kini kian dinamik. Mereka yang di atas lebih terdedah. Fahami perbezaan ini. Jangan merungut dengan tugasan sukar yang diberikan. Anda mendapat kepercayaan pihak atasan. Jangan segan merujuk pada mereka bila temui jalan buntu.

6. Belajar menjadi lebih berpelajaran : Proses pembelajaran tidak pernah tamat. Keputusan melanjutkan pelajaran melambangkan kematangan. Malah pekerjaan juga proses itu. Persiapkan diri dengan pengetahuan selaras dengan permintaan terkini. Beradalah di hadapan.

Wallahu alam.

Daripada baik kepada hebat
Samsudin Wahab, 2006

No comments:

Post a Comment