a) Kategori Individu Prasekolah
Johan : Mek Ramah bt Hassan
SK Kuchelong, 16370 Bachok Kelantan
Tajuk : Modul Lipatan Doh
Sinopsis: Modul ini bertujuan untuk membantu murid mengenal dan mengingati huruf
kecil a hingga z dengan menggunakan kad lipat dan doh. Inovasi ini menjimatkan
masa, tenaga dan didapati mempertingkatkan kecekapan pengajaran guru. Modul ini
berjaya membantu murid menguasai huruf kecil a hingga z dalam masa 2 bulan. Modul ini boleh digunakan oleh
murid untuk menjalankan aktiviti pengajaran sebaya secara berpasangan. Melalui
modul ini murid didapatiberjaya menguasai huruf dengan cepat dalam suasana yang
mengembirakan. Selain daripada itu modul ini mudah diikuti oleh guru di sekolah
lain.
Naib Johan: Jailani b Yatim
SK Sri Aman, Kampung Muhibbah 95000 Sri Aman
Sarawak
Tajuk: Pengajaran dan Pembelajaran Tema Haiwan Berbantukan ICT
Sinopsis:. Inovasi ini merupakan idea adaptasi menggunakan bahan multimedia
berdasarkan ICT. Murid dapat menguasai asas literasi komputer, meningkatkan
kemahiran mendengar, mengecam dan menyebut huruf, suku kata dan perkataan.
Perisian ICT ada menggunakan bahan persekitaran seperti gambar dan bunyi haiwan
yang dipindahkan daripada bentuk klip video kepada bahan multimedia. Bahan ini
mudah dikendalikan dan kandungan boleh ditambah berdaarkan kemahiran murid.
Elemen kecerdasan pelbagai ada terdapat dalam perisian ini. Sebagaio contoh
permainan puzzle mengembangkan kemahiran intrapersonal, interpersonal,
logikal-matematikal dan spatial. Bahan inovasi ini turut digunakan di kelas
tahun satu dan kelas pemulihan.
Ketiga: Rosmani bt Man
SK Kubang Gajah Km 7 Jalan Arau 02600 Arau Perlis
Tajuk: Program Titik
Sinopsis: Inovasi ini merupakan idea adaptasi. Bahan ini terdiri daripada papan
paku (geoboard) gelang getah dan kertas bersaiz A4 yang mengandungi tanda
titik-titik. Bahan ini dapat menarik minat murid dalam membentuk huruf dan
nombor. Selain itu, kemahiran motor halus, konsep pengamatan dan penumpuan
murid dapat dipertingkatkan. Bahan ini mudah alih dan senang dikendalikan.
Melalui aktiviti yang dijalankan dengan menggunakan bahan ini, murid dapat
mengecam, membentu dan menulis huruf kecil dan besar dalam jangka masa satu
bulan.
b)
Kategori Individu Sekolah Rendah
Johan: Hay Quee Kee
SK Sementa, Batu 6 Kampung Sementa 42100 Klang
Selangor
Tajuk : Tasjil Board
Sinopsis: Tasjil Board merupakan papan perakam suara serbaguna yang dicipta untuk
membantu murid mempelajari dan mempraktikkan kemahiran mendengar, membaca dan
menyebut perbendaharaan kata dan ayat dalam Bahasa Inggeris. Ia terdiri
daripada papan putih yang terpasang litar elektronik yang mengandungi voice
recorder chip dan amplifier chip untuk membolehkan perakaman suara dibuat tanpa
menggunakan kaset. Tasjil Board mudah dialih dan digunakan sebagai bahan bantu
mengajar dalam kelas oleh guru atau bahan akses kendiri oleh murid di luar
bilik darjah. Tasjil Board adalah sesuai untuk murid dari pelbagai peringkat
dan kebolehan. Murid membina keyakinan dan ketepatan pertuturan dalam Bahasa
Inggeris, terutamanya di kawasan persekitaran sekolah yang kurang membuka
peluang kepada murid berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris. Walaupun ini dicipta
khas untuk Bahasa Inggeris, Tasjil Board boleh diperluaskan penggunaannya untuk
mata pelajaran lain seperti Bahasa Melayu, bahasa-bahasa asing dan Pendidikan Agama Islam.
Naib Johan: Khadijah bt Noordin
SK Sentul 1, Jalan Sentul Pasar 51000 Kuala Lumpur
Tajuk: Numbers Mania
Sinopsis: Numbers Mania terdiri daripada 4 set permainan matematik iaitu Oppic
Puzzles, Speedy Spin, Triple Dice dan Times Track. Ia digunakan sebagai bahan
akses kendiri oleh murid secara individu, berpasangan atau berkumpulan. Pelbagai kemahiran
matematik diterapkan dalam Numbers Mania seperti mengenal nombor besar atau
kecil, sifir, operasi tambah, tolak, darab dan bahagi, dan operasi bergabung.
Numbers Mania sesuai bagi murid yang telah memahami konsep matematik berkenaan
dan digunakan sebagai bahan pengukuhan. Pembelajaran melalui kaedah permainan
dalam Numbers Mania melatih murid menjelajah sendiri keupayaan matematik dengan
tanpa perasaan takut atau segan di samping menajamkan keupayaan minda melalui
aktiviti berfikir.
Ketiga: Muhamad Adzam Shah bin Mardi
SK Gelang Chinchin, 85000 Segamat Johor
Tajuk: Kit Alam
Semesta
Sinopsis: Kit Alam Semesta merupakan bahan bantu mengajar untuk tajuk Fenomena
Gerhana yang terdiri daripada model alam semesta dan satu modul dalam bentuk
persembahan PowerPoint. Melalui model alam semesta guru dapat menunjukkan
kedudukan matahari , bumi dan bulan serta pantulan cahaya dalam fenomena
gerhana secara tiga dimensi. Modul alam semesta melengkapi penerangan guru bagi
tajuk ini dengan bahan yang diperolehi daripada internet seperti animasi
pergerakan matahari, bumi dan bulan. Modul ini juga mengandungi aktiviti atau
latihan murid berbentuk emel. Kit Alam Semesta juga boleh digunakan untuk
mengajar tajuk-tajuk sains lain seperti kejadian siang dan malam serta fenomena
fasa-fasa bulan. Kit ini juga berupaya membantu guru menerangkan tajuk sains
yang abstrak dengan lebih jelas dan teratur kepada murid.
c)
Kategori Individu Sekolah Menengah
Johan: Jennie Lau Ik Fei
SMK Pending, Jalan Tun Razak 93450 Kuching Sarawak
Tajuk : Permainan Profesor Mol
Sinopsis: Permainan Profesor Moi yang berbentuk aktiviti pengukuhan dan pengayaan
dihasilkan bagi membantu murid menguasai konsep dalam tajuk asas kimia.
Permainan yang berpusatkan murid secara aktif ini ini dibahagikan kepada tiga
jenis permainan dengan tiga objektif yang berbeza. Permainan pertama dinamakan
Permainan Profesor Molar membantu murid menguasai konsep mol melalui jisim,
isipadu gas dan bilangan zarah. Permainan kedua iaitu Permainan Formula melatih
murid membentuk formula sebatian ionik atau sebatian kovalen. Permainan ketiga
iaitu Permainan Cuba Kira Saya melatih murid mengira bilangan ion atau atom
dalam suatu sebatian atau molekul gas. Ketiga-tiga permainan dalam Profesor Mol
boleh dimain serentak atau pada masa yang berlainan.
Naib Johan: Kaladevi A/P Arumugam
SMK Cheras Jaya, 43200 Balakong Hulu Langat
Selangor
Tajuk: Touch and Remember (TAR)
Sinopsis: Inovasi ini menggunakan aspek kinestetik bagi membantu murid menghafal
senarai nilai moral dalam mata pelajaran Pendidikan Moral Sekolah Menengah. TAR
memberi penekanan kepada cara mengingat semua nilai moral mengikut bidang
dengan menggunakan isyarat tangan dan sentuhan anggota badan yang dilakukan
oleh murid sendiri.
Ketiga: Salwati bt Othman
SMK Seri Mahkota, Umbai 77300 Merlimau Melaka
Tajuk: Comil
Technique Method to Master Chemical Properties of Carbon Compounds
Sinopsis: Teknik COMIL atau Colour Mind Link
Technique menggabung jalinkan peta minda, unsur warna dan Teori Pelbagai
Kecerdasan. Penggunaan teknik ini dapat membantu murid memahami dan mengingati
Sifat Kimia Sebatian Karbon. Murid dapat mengingat proses pemikiran dari satu
siri homolog kepada siri homolog yang lain, reagen yang ditambah, suhu dan
tekanan yang digunakan serta pemerhatian bagi sesuatu tindak balas tertentu
dengan mudah.
d)
Kategori Kumpulan
Johan: Jacinta Leong@ Jehan Abdullah,
Monica Chin, Zunikah Idris, Richard Jimmy Hainon Norbinsha & Veronica
Janing
SK Mutiara Kota Kinabalu, Off Jalan Lintas 88300
Kota Kinabalu Sabah
Tajuk : Metamorphosis:Junior
Master Trainers Science Programme for Year One, Year Two and Year Three
Sinopsis: Program ini menggunakan pendekatan
pengajaran melalui rakan sebaya dalam pengajaran Sains Tahun 1-3. Pusat
pengajaran (Srvice Centre) disediakan di koridor sekolah. Murid dari tahun 1-3
yang memerlukan penerangan dalam tajuk Sains akan berkunjung ke pusat itu untuk
diajar oleh rakan sebaya mereka. Pelatih di pusat pengajaran terdiri daripada
murid berpencapaian tinggi yang telah diberikan kursus yang melibatkan
pengetahuan sains dan juga etika sosial. Setelah program ini dijalankan
didapati beberapa kesan positif. Pencapaian murid yang lemah telah meningkat
dan murid menunjukkan minat yang lebih tinggi untuk belajar sains. Mereka tidak
segan bertanya soalan dan belajar daripada rakan sebaya. Ramai murid
mengunjungi pusat pengajaran pada waktu rehat dan sebelum sekolah bermula.
Program ini disambut baik oleh ibu bapa murid dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru.
Mereka telah menyumbang kelengkapan kepada pusat pengajaran.
Naib Johan Fadhilah bt Muhamad, Noridah bt Shaari, Wong
Siew Chin & Rose Lee Sor Har
SMK King George V Jalan Zaaba 70100 Seremban
Negeri Sembilan
Tajuk: Siber
Kafe-Integrasi Internet dalam Pengajaran & Pembelajaran
Sinopsis: Projek ini merupakan satu kaedah
pengajaran yang menyepadukan penggunaan ICT dalam Pengajian Am dan Kimia di
peringkat Tingkatan 6. Tugasan untuk murid disediakan oleh guru. Pengajaran
berpusatkan murid berlaku kerana murid sendiri mencari, mengakses dan menilai
maklumat daripada laman web untuk menyiapkan tugasan mereka. Pelayaran laman web
dilakukan secara sistematik dan terancang. Murid berasa puas hati kerana
mendapat maklumat yang lebih perinci daripada laman web untuk sesuatu topik.
Keputusan ujian sebelum dan ujian selepas menunjukkan kaedah ini telah meningkatkan prestasi murid dalam pembelajaran
mereka. Guru melaporkan mereka dapat menjimat masa dalam pengajaran tajuk
tertentu dengan menggunakan kaedah ini.
Ketiga: Naemah bt Hj Ali,. Zaiton bt
Maliki, Rohana bt Ahmad, Norhayati bt Mohd Salleh & Iznan b Azmi
SK Pendidikan Khas(P) Indera Mahkota 2, 25200
Kuantan Pahang
Tajuk: Esteem
Diri
Sinopsis: Program ini dimulakan sebagai
tindakan susulan daripada satu kajian keperluan yang dijalankan oleh
sekolah.Tujuan program ialah untuk meningkatkan keyakinan diri murid dalam
pelajaran mereka serta semangat dan kepuasan guru sebagai seorang pendidik yang
berkesan. Kejayaan murid dalam aktiviti pelajaran harian dan penyertaan mereka
dalam aktiviti kokurikulum direkod secara sistematik dalam perisian komputer.
Bagi murid selain pujian untuk membuat kerja yang baik, guru melekat pelekat
bintang dalam buku latihan murid. Kewujudan sistem pengiktirafan ini hasil
kerja murid bertambah memuaskan kerana mereka berlumba membuat kerja yang
terbaik dan menggunakan masa lapang untuk menyiapkan kerja rumah. Pengiktirafan
dilanjukan kepada aktiviti kokurikulum dan sahsiah murid juga. Diperingkat guru
pentadbir sekolah melekat bintang dalam buku rekod guru yang menjalankan kerja
dengan cemerlang. Guru lebih bersemangat mengajar dan mencurah bakti kerana
sering dihargai oleh pentadbir sekolah, rakan sekerja dan murid. Di samping itu
mereka rasa seronok mengajar kerana sahsiah murid yang baik dan suasana kerja mesra.
Wallahu ’’alam
Direktori Pemenang
Pertandingan Anugerah Guru Inovatif
Peringkat Kebangsaan 2002-2013
KPM, 2013 ms 25-30
No comments:
Post a Comment