a) Kategori Individu Sekolah Rendah
Johan: Rubiah bt Sidik
SK Laksamana 81907 Kota Tinggi Johor
Tajuk : Program Dam
Sinopsis: Program Dam bertujuan membantu murid mengingati rukun solat dalam mata
pelajaran Pendidikan Islam. Proses pembelajaran berlaku tanpa disedari oleh
murid melalui aktiviti permainan Dam Ular. Proses pembelajaran ini berjaya
menarik minat murid semasa pengajaran.
Naib Johan: Hawang Eyong
SK Giok
89250 Tamparuli Sabah
Tajuk: Program MOPEKA
Sinopsis: Teknik Penulisan Mopeka merupakan penulisan karangan yang menekankan
kepada kata kunci dan latihan terancang. Pengenalan kaedah penulisan karangan
yang sistematik juga dapat membantu murid menulis karangan dengan berkesan..
SK Balun Bidai, 36800 Kg Gajah Perak
Tajuk: KACEMM
Sinopsis: KACEMM bertujuan untuk mengatasi masalah murid-murid yang tidak tahu
membaca dan menulis. Bahan-bahan yang digunakan ialah buku teks dan buku kerja,
perisian power point, kad, kiub mainan, kaset lagu dan kad kerja rumah. Bahan
ini boleh dikendalikan secara kelas, kumpulan dan individu.
b)
Kategori Individu Sekolah Menengah
Johan: Mohd Nazeri bin Abdul Rahman
SMK St Mary, Sandakan Sabah
Tajuk : Jejak Ekonomi
Sinopsis: Permainan Jejak Ekonomi telah dirancang khas untuk murid yang mengambil
mata pelajaran Ekonomi STPM. Kaedah yang dihasilkan lebih tertumpu kepada murid
yang lemah dan sederhana. Pendekatan yang digunakan dalam penggubalan permainan
ialah Belajar Melalui Bermain. Pendekatan pembelajaran ini didapati amat
berkesan kerana sebahagian besar murid mengalami kesukaran untuk berfikir
secara abstrak dalam mata pelajaran ekonomi. Permainan jejak Ekonomi telah
berjaya menarik dan memupuk minat murid terhadap mata pelajaran ekonomi dan
seterusnya meningkatkan pencapaian mata pelajaran ini dalam Stpm. Bahan yang
telah disediakan termasuk Kad Jejak Ekonomi, Jalanan Kuantiti Wang, Lembaran
Kerja Pembelajaran Kooperatif serta nota, soalan dan esei dalam bentuk digital.
Naib Johan: Tan Tee Hwa
SMK Padang Tempak, Jalan Semarak 54100 Kuala
Lumpur
Tajuk: Projek Rocket Air
Sinopsis: Fizik biasanya dianggap mata pelajaran yang susah difahami oleh murid.
Murid kurang yakin untuk menguasai konsep Fizik yang abstrak. Stail pengajaran
yang kebanyakkannya berpusatkan guru juga menyebabkan murid pasif dan kurang
menumpukan perhatian semasa pengajaran dijalankan. Murid hanya menggunakan buku
teks atau rujukan untuk belajar mata pelajaran ini. Untuk mendorong murid
mempelajari Fizik, kaedah pengajaran berpusatkan murid bersama dengan teknik
ICT telah diperkenalkan dalam Projek Roket Air. Dalam projek ini pengajaran
raka sebaya digalakkan dan aktiviti bercorak hand on, hearts on dan heads
on telah berlaku. Antara bahan yang dihasilkan ialah roket air belon udara
panas dan persembahan Power Point untuk tajuk Hukum Newton dan Prinsip
Archimedes..
Ketiga: Mohd Zaki bin Abdullah
SMK Jerantut, 27000 Jerantut Pahang
Tajuk: Memacu Prestasi Matematik Tambahan
Sinopsis: Matematik Tambahan adalah subjek yang kurang diminati oleh murid di SMK
Jerantut. Ramai murid tidak dapat memahami apa yang diajar kerana kurang mantap dalam asas matematik. Justeru itu,
satu program tindakan yang menitikberatkan pembelajaran berfokus oleh murid
disokong dengan bimbingan kauseling telah dijalankan selama empat tahun
(1998-2002) untuk membantu murid berjaya dalam pembelajaran Matematik Tambahan
serta menanam sikap positif terhadap mata pelajaran itu. Bertitik tolak
daripada masalah pembelajaran yang murid
sering mengalami dalam Matematik Tambahan satu modul pembelajaran yang
berteraskan kaedah Pembelajaran Masteri telah disediakan untuk dihunakan oleh
murid. Program ini telah berjaya meningkatkan prestasi sekolah untuk Matematik
Tambahan dalam peperiksaan SPM kepada lebih daripada 90%.
c)
Kategori Kumpulan
Johan: Roffina Henry,Norhaidah Talikun, Helen Gurini, Helen Joseph, Catherine
Sompot, Suzen@Alice Kogid & Geoge Gumpah
SMK Tambunan Peti Surat 30 89657 Tambunan Sabah
Tajuk : Amalan Seia Sekata Dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Pendidikan Moral
Sinopsis: Satu kaedah pengajaran Pendidikan Moral berdasarkan penggunaan permainan
secara terancang di bilik darjah telah menarik minat murid untuk mempelajari
mata pelajaran itu. Kesemuanya 9 permainan telah disediakan untuk memberi guru
keluwesan menggunakan 1 atau 2 permainan atau beberapa permainan yang disusun
dalam bentuk stesen apabila pelajaran Pendidikan Moral dikendalikan. Aktiviti
susulan yang dijalankan sebaik sahaja permainan tamat/ dihentikan termasuk main peranan, bercerita pendek dan
penyediaan folio dalam kumpulan.
Naib Johan : Nik Rasinah bt Nik Hassan, Wan Besah bt Wan Junoh & Shahir bin Muhammad
SK Pasir Puteh(P), 16800 Pasir Puteh Kelantan
Tajuk: Lets
Sinopsis: Program ini telah berjaya membantu murid belajar tatabahasa, fahaman dan
perbendaharaan kata Bahasa Inggeris melalui menyanyi lagu semasa mempelajari
Bahasa Inggeris. Bahan Bantu Belajar yang digunakan dalam program ini telah
dibekalkan dalam satu kit yang boleh di bawa ke kelas dengan mudah oleh guru. Bahan
itu termasuk kaset / CD yang mengandungi 31 buah lagu Bahasa Inggeris serta
buku kerja dengan aktiviti pelajaran yang mengiringi lagu yang dinyanyi.Lagu
program ini mempunyai lirik dalam Bahasa Inggeris yang mudah difahami diiringi
irama lagu popular.
Ketiga: Goh Kian Cheong, Chui Say Poh, Tan Lee Ching & Chang Hooi Nee
SJKC Khoon Aik, 01000 Kangar Perlis
Tajuk: Penambahan pecahan melalui permainan dan aktiviti kumpulan
Sinopsis: Kaedah ini menggabungkan pelbagai aktiviti hands on serta aktiviti bertulis
yang membantu murid memahami konsep pecahan setara dengan berkesan. Melalui
siri aktiviti yang dijalankan kebanyakkan murid akan menemui algoritma mencari
pecahan setara melakui pendaraban pengangka dan penyebut dengan nombor yang
sama. Semua aktiviti dilaksanakan dalam kumpulan supaya murid berpeluang
berbincang dengan rakan, menyoal dan berasa selesa dalam pembelajaran. Dalam
kaedah ini seorang guru akan mengajar manakala 4 orang guru yang lain memainkan
peranan sebagai fasilitator kepada murid yang berkerja dalam kumpulan.
Pemenang
Keseluruhan:
Johan: Roffina Henry,Norhaidah Talikun, Helen Gurini, Helen Joseph, Catherine
Sompot, Suzen@Alice Kogid & Geoge Gumpah
SMK Tambunan Peti Surat 30 89657 Tambunan Sabah
Tajuk : Amalan Seia Sekata Dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Pendidikan Moral
Wallahu ’’alam
Direktori
Pemenang
Pertandingan
Anugerah Guru Inovatif
Peringkat
Kebangsaan 2002-2013
KPM, 2013
ms 9-13
No comments:
Post a Comment