a) Kategori Individu Sekolah Rendah
Johan : Tang Mee Lay
SJKC Sang Ming 96000 Sibu Sarawak
Tajuk : E-Maths
Sinopsis: E-Maths atau Easy Mathematics
adalah bahan bantu mengajar yang berlandaskan premis bahawa matematik
adalah senang dipelajari sekiranya konsep mathematik difahami dengan jelas.
Melalui E-Maths, murid berpeluang mengikuti pembelajaran secara hands on dengan
menggunakan peralatan maujud yang dicipta khas untuk menerangkan konsep
tambah,tolak, darab dan bahagi. E-maths juga membekalkan papan sifir bagi murid
menyemak jawapan dengan sendiri. Selain itu, papan pecahan termudah juga
dicipta bagi nemudahkan murid menyemak pecahan setara.
Naib Johan: Masdiana bt Ahmad Kamal
SK LKTP Kledang 81900 Kota Tinggi Johor
Tajuk: Melodi Metakognisi
Sinopsis:.Melodi Metakognisi merupakan satu kaedah untuk membantu meningkatkan daya
ingatan murid terhadap isi pelajaran Sains melalui nyanyian dan lembaran kerja
yang memerlukan refleksi terhadap lirik lagu. Larik lagu digubah daripada fakta
sains yang terkandung dalam sukatan pelajaran. Irama lagu diperoleh daripada
lagu-lagu popular tempatan dan luar negeri seperti Malaysia Baru, Cindai, Kuch
Kuch Ho Tai Hai dan lain-lain lagi. Kaedah ini juga menggunakan persembahan
melalui Microsofr Power Point yang berlatarbelakangkan animasi, kesan bunyi,
reka corak grafik dan warna untuk menarik minat murid dalam sesuatu topik
sains.
Ketiga: Hjh Huzaimi bt Muin
SK Convent (1) Klang, 112 Jalan Tengku Kelana
41000 Klang Selangor
Tajuk: Menggunakan model Trans-Miera untuk pengajaran ruang
Sinopsis: Trans-Miera adalah singkatan daripada Trans-ruler dan Miera. Trans-ruler
merupakan pembaris berukuran 1 meter panjang yang diperbuat daripada kertas
surat khabar lama dan digunakan untuk aktiviti luar kelas. Miera adalah batang
mancis yang menggantikan trans-ruler semasa aktiviti di dalam kelas.
Trans-Miera membolehkan murid mengalami pembelajaran matematik secara aktif
melibatkan aspek kognitif dan psikomotor. Trans-Miera membantu murid memahami
konsep perimeter,luas, ruang dua matra dan ruang tiga matra dengan lebih jelas
b)
Kategori Individu Sekolah Menengah
Johan: Sarbiah bt Hj Abu Bakar
SM Teknik, Peti Surat 65, 81907 Kota Tinggi Johor
Tajuk : Robot Kuadro
Sinopsis: Penyelesaian Persamaan Kudratik merupakan nadi dalam Matematik dan
Matematik Tambahan tetapu ramai murid menghadapi masalah mempelajari dan
memahami topik ini. Robort Kuadro yang merupakan bahan bantu mengajar berbentuk
lukisan robot yang ringkas dan mudah dikendalikan telah dicipta untuk menarik
minat murid mempelajari dan menguasai kemahiran menyelesaikan Persamaan
Kuadratik. Penggunaan Robot Kuadro dapat membantu murid memfaktor ungkapan
kuadratik dan seterusnya menyelesaikan persamaan kuadaratik dalam suasana gembira
tanpa tekanan.
Naib Johan: Khor Boon Teik
SMK Penang Free, Jalan Masjid Negeri 11600 Pulau
Pinang
Tajuk: Papan Graf Berspan Untuk Pengajaran Penjelmaan
Sinopsis: Inovasi ini yang berbentuk satu papan graf berspan dignakan sebagai alat
bantu untuk mengajar topik Penjelmaan (Matematik) di Tingkatan 2,3 dan 5 dan
topik berkaitan dengan garis lurus terutamanya persamaan garis lurus seperti
topik Garis Lurus (Matematik) di Tingkatan 4 dan Graf Fungsi ( Matematik) di
Tingkatan 3 dan 5. Penggunaan kaedah ini dapat membantu murid memahami dan
meningkatkan penguasaan kemahiran berkaitan konsep penjelmaan dan garis lulus
melalui penyertaan dalam manipulasi mudah dan cepat, objek-objek di papan graf bersepan
yang mudahalih.
Ketiga: Al-Mumin Al-Kanta
SMK Agaseh Peri Surat 60254 91112 Lahad Datu Sabah
Tajuk: Jumlah
luas permukaan per isipadu: menggunakan blok agar-agar
Sinopsis: Inovasi ini berbentuk satu eksperimen untuk menjelaskan konsep Jumlah
Luas Permukaan Per Isipadu (JLP/I) iaitu satu konsep yang abstrak tetapi sangat
penting dalam Biologi KBSM. Eksperimen ini berpusatkan murid dan melibatkan
pengunaan agar-agar dan kalium permangganat untuk menggambarkan dengan jelas
konsep JLP/I. Melalui eksperimen yang dikendalikan sendiri, murid dapat membina
konsep JLP/I secara konkrit dan membuat hubungkait kepentingannya kepada
hidupan.
c)
Kategori Kumpulan
Johan: Azizah bt Ramli(Ketua), Laila Bt
Jamaludi, Jamilah bt Ab Rahman, Siti Rukiyah bt Ismail & Siti Zubaidah bt
Ahmad
SMK Dato’ Syed Omar, Jalan Sultanah 05350 Alor
Setar Kedah
Tajuk : Tinta
Kauthar
Sinopsis: Program ini telah berjaya
meningkatkan pembelajaran Bahasa Arab dati Tingkatan 1-3. Untuk pengajaran
Bahasa Arab di bilik darjah, tiga modul pengajaran disediakan. Modul 1-2
membina asas murid dalam perbendaharaan kata, menulis ayat, menjawab soalan
dari petikan, menulis karangan manakala modul 3 melatih murid menjawab soalan
PMR. Di samping itu rancangan pemulihan dijalankan untuk murid yang ketinggalan
dalam pembelajaran Bahasa Arab dengan bahan yang diubahsuaikan daripada modul
utama. Aktiviti sokongan yang menyeronokkan seperti mencari harta karun
dijalankan juga untuk menggalakkan murid membaca petikan daripada akhbar.
Program ini telah didedahkan kepada guru dari daerah lain yang melawat sekolah
dan panel mata pelajaran lain semasa kursus anjuran JPN
Naib Johan : Susie Asgali(Ketua), Amit Awang,
Mohd Nazri b Abd Rahman, Dr Ling Ai Yieng, Goh Yoke Leng, Teo Poo Sian, Kang
Lian Hun, Liew Fui Byn & Salina Abdullah Sangguro
SMK St Mary, Peti Surat 482, 90705 Sandakan Sabah
Tajuk: Gelombang
bermaklumat
Sinopsis: Program ini telah dimulakan kerana
murid tidak mampu membeli bahan bacaan dan juga tidak minat membaca. Akibatnya
pengetahuan umum mereka tidak cukup untuk mencari isi bagi menulis karangan
dalam mata pelajaran Pengajian Am. Dalam program ini idea Aktiviti Dalam Bilik
Darjah telah diadaptasi untuk memberangsangkan murid menulis karangan dalam
Pengajian Am dengan lebih efektif. Petikan tentang peristiwa terkini daripada
akhbar dilaminasikan dan ditekkan di ats papan kenyataan yang disediakan di
lokasi yang strategik di sekolah. Tajuk karangan diberi sebagai tugasan kepada
kumpulan murid. Murid bekerja dalam kumpulan untuk mencari maklumat daripada
papan kenyataan, sebelum menulis karangan. Melalui program ini didapati kualiti
karangan yang ditulis oleh murid untuk Pengajian Am meningkat dan mereka berasa
seronok menulis karangan melalui kaedah ini. Program ini telah pun didedahkan
secara dalaman kepada guru mata pelajaran lain di sekolah ini.
Ketiga: Pn Nazrah bt Shamsudin (Ketua),
En.Shaharin Din b Sharif & Pn. Sopiah bt Said
SMK Tungku Abdul Rahman Jalan Bukit Panchor, 14300
Nibong Tebal Pulau Pinang
Tajuk: Kelas
Ganti Inovatif
Sinopsis: Program ini telah dimulakan kerana
pentadbir sekolah mendapati pembelajaran yang berlaku di kelas ganti tidak
berlaku sehingga mengakibatkan murid ponteng daripada kelas ganti. Di bawah
program ini bahan seperti buku fiksyen, lembaran kerja, WORD ATTACK diletakkan
dalam bakul. Beberapa jenis bakul disediakan untuk pelbagai tahap kebolehan
murid. Bakul dibawa ke kelas ganti oleh guru yang ditugaskan dan digunakan oleh
murid semasa kelas ganti. Jawapan disediakan supaya guru ganti boleh menyemak
kerja murid. Rekod kekerapan penggunaan bakul juga disimpan dan disemak supaya
kesesuaian bahan boleh ditambahbaik. Pentadbir sekolah dan guru yang masuk ke
kelas ganti mendapati masalah ponteng tidak berlaku lagi dan kebanyakkan murid
belajar dengan lebih aktif semasa kelas ganti dijalankan.
Pemenang
Keseluruhan:
Azizah bt Ramli(Ketua), Laila Bt Jamaludi, Jamilah
bt Ab Rahman, Siti Rukiyah bt Ismail & Siti Zubaidah bt Ahmad
SMK Dato’ Syed Omar, Jalan Sultanah 05350 Alor
Setar Kedah
Tajuk : Tinta
Kauthar
Wallahu ’’alam
Direktori Pemenang
Pertandingan Anugerah Guru Inovatif
Peringkat Kebangsaan 2002-2013
KPM, 2013 ms 17-22
No comments:
Post a Comment