Kementerian amat menyambut baik maklum balas daripada
orang awam
Kementerian amat menyambut baik maklum balas yang dikemukakan secara
berterusan daripada rakyat Malaysia serta masyarakat antarabangsa. Transformasi
sistem pendidikan bukanlah suatu perkara yang mudah. Maklum balas kepada
Kementerian pada tahun 2013 begitu menggalakkan dan berupaya memberikan
pencerahan dalam beberapa isu terutamanya,
a) Pelaksanaan wajar
dipercepatkan
Maklum balas yang berterusan daripada orang awam serta pihak media
menyatakan bahawa pelaksanaan inisiati merupakan cabaran terbesar Kementerian.
Kementerian mengakui perkara ini dan akan terus meningkatkan pemantauan,
tindakan susulan dan pengurusan yang cekap.
b) Kepekaan yang rendah
tentang reformasi
Kementeria juga mengakui bahawa kepekaan awam tentang PPPM masih rendah.
Dalam mengorak langkah seterusnya. Kementerian akan berusaha lebih gigih untuk
melibatkan pelbagai komuniti dan pihak berkepentingan agar lebih ramai yang
peka tentang matlamat dan tindakan yang digariskan dalam PPPM.
c) Pengiktirafan oleh
masyarakat antarabangsa
Kementerian menerima input bebas daripada masyarakat antarabangsa berkenaan
PPPM. Antaranya termasuklah daripada ahli antarabangsa seperti Dr Michael
Fullan (Penasihat Khas kepada Perdana Menteri dan Menteri Pendidikan Ontario)
dan Dr. Andreas Schleicher (Ketua Analisis dan Indikator,OECD). Input yang
diperoleh telah mengiktiraf bahawa ciri-ciri PPPM adalah tepat dan hanya
memerlukan pelaksanaan yang berkesan. Pengiktirafan tersebut memperkukuhkan
keyakinan Kementerian bahawa transformasi pendidikan ini berada pada landasan
yang tepat.
Sokongan dan komitmen yang berterusan amat diperlukan
Transfprmasi sektor pendidikan hanya akan berjaya apabila mendapat sokongan
dan komitmen yang berterusan daripada semua pihak berkepentingan agar
melibatkan diri dengan lebih aktif dan menyeluruh dalam melaksanakan
pembaharuan pada masa hadapan.
Transformasi pendididikan memerlukan komitmen semua pihak berkepentingan.
Semua pihak mesti bertanggungjawab dan mengambil tindakan yang sewajarnya.
Kementerian berharap agar pembaharuan yang digariskan di bawah akan terlaksana
merentasi keseluruhan sistem pendidikan.
* Guru
akan menjadi pemimpin dalam bilik darjah melalui pembangunan diri dan
profesional yang berterusan. Mereka akan menerima lebih banyak sokongan,
bimbingan dan latihan daripada Kementerian (contohnya dari PPD dan pembimbing
pakar).
* Pemimpin
sekolah akan berperanan sebagai pemimpin pengajaran yang cemerlang,
bukan sahaja sebagai ketua pentadbir, tetapi meluangkan lebih masa untuk
melatih guru serta menjadi agen perubahan di sekolah dan dalam komuniti.
* Pegawai
pendidikan di negari dan daerah akan menjadi pembimbing yang lebih
baik dan menyokong pihak sekolah. Mereka akan mengadakan lawatan kerja ke
sekolah dengan lebih kerap dan membantu sekolah menyelesaikan masalah.
* Pegawai di
Kementerian akan berkerjasama dengan lebih rapat dan membuat
keputusan berdasarkan analisis data. Mereka akan menumpukan usaha kepada
pelaksanaan dan pelibatan pihak berkepentingan, khususnya bagi memastikan
penambahbaikan dalam keberhasilan murid.
* Ibu bapa
akan menjadi rakan kongsi dalam pembelajaran anak-anak mereka dan bekerjasama
rapat dengan pemimpin sekolah dan guru untuk menyokong pembelajaran anak di
sekolah dan di rumah.
* Orang awam dan
sektor swasta perlu
memberikan sokongan padu dan galakan kepada guru dan pemimpin sekolah dan
menyedari bahawa transformasi pendidikan memerlukan masa dan usaha. Mereka
perlu terus memberikan maklum balas dan bekerjasama secara aktif dengan sekolah
dan Kementerian untuk meningkatkan pencapaian sekolah.
Wallahu a’lam.
Laporan Tahunan PPPM 2013
KPM, ms 12-13
No comments:
Post a Comment