Kejayaan awal diraih pada tahun 2013
Beberapa kejayaan awal telah diraih pada tahun 2013 termasuklah perubahan
ketara yang mula menyerlah di bilik darjah. Hal ini bererti bahawa perubahan
ketara dan pantas tidak mustahil boleh berlaku.
Kementerian merasa amat bangga atas
segala yang ditunjukkan oleh pihak guru, pemimpin sekolah dan pegawai
kementerian di seluruh Malaysia. Mereka telah berkorban masa dan tenaga serta
memberikan komitmen untuk menggerakkan inisiatif serta melaksanakan pembaharuan
dalam bilik darjah. Sumbangan mereka dan impak awal yang jelas dilihat telah
menguatkan iltizam dan keyakinan kementerian bahawa transformasi pendidikan
bukanlah sesuatu perkara yang mustahil boleh berlaku. Antara contoh kejayaan
awal termasuklah seperti berikut:
1. Program Transformasi Daerah (DTP)
Program Transformasi Daerah
bertujuan melicinkan penambahbaikan sekolah dan merapatkan jurang
pencapaian dalam kalangan sekolah dan antara negeri-negeri di Malaysia. Program
rintis DTP telah diperkenalkan di Sabah dan Kedah iaitu dua buah negeri dengan
tahap pencapaian sekolah yang paling rendah. Pada tahun 2013, program rintis
ini memperlihatkan keberhasilan yang signifikan apabila kadar peningkatan
keputusan peperiksaan kebangsaan (UPSR,ang tertinggi berbanding dengan
negeri-negeri lain di Malaysia. Malahan pencapaian peperiksaan kebangsaan yang
diraih ini adalah yang terbaik bagi kedua-dua negeri tersebut dalam tempoh 10
tahun. Jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar di Sabah dan
Kedah juga jatuh mendadak, iaitu jauh lebih baik daripada purata bagi seluruh
negara. Keberhasilan DTP di Kedah dan di Sabah memberikan keyakinan kepada
kementerian untuk memperluaskan program tersebut di semua daerah di seluruh
negara pada tahun 2014.
2. Peningkatan Profesiensi Guru Bahasa Inggeris (ProELT)
Golongan ibu bapa serta orang awam amat prihatin terhadap tahap profisiensi
bahasa Inggeris dalam kalangan guru. Buat pertama kalinya Kementerian telah
menjalankan ujian penguasaan bahasa Inggeris secara besar-besaran melibatkan 61
000 orang guru, guru pelatih dan pensyarah. Keputusan penilaian tersebut
membolehkan seramai 14 000 guru dikenalpasti untuk menjalani program
peningkatan bahasa. Kelompok pertama yang terdiri daripada 5 000 orang guru
telah dilatih di bawah program ProELT. Hasilnya, sejumlah 76% daripada mereka
berjaya mempertingkatkan penguasaan bahasa dengan peningkatan
sekurang-kurangnya satu aras (band).
3. Program Saringan Literasi dan Numerasi (LINUS)
Literasi dan numerasi yang dipupuk dari peringkat sekolah rendah menjadi
teras yang kukuh kepada pembelajaran Bahasa Malaysia serta numerasi asas dalam
kalangan murid telah meningkat, iaitu daripada 81% dan 90% masing-masing pada
tahun 2010, kepada 99% bagi kedua-dua tahap. Pada tahun 2013, ujian saringan
mata pelajaran Bahasa Inggeris telah dimulakan bagi murid Tahun 1 dan berjaya
memperlihatkan peningkatan daripada 50% murid pada awalnya kepada 63% murid dalam
tempoh enam bulan.
4. Inisiatif Enrolmen Prasekolah
Usaha yang digerakkan oleh Kementerian bagi memastikan lebih ramai
kanak-kanak memperoleh pendidikan awal kini berjaya. Kadar enrolmen prasekolah
telah meningkat sehingga 81.7% hasil kerjasama antara pihak Kementerian dengan
pelbagai agensi kerajaan dan pengusaha prasekolah swasta bagi mempertingkatkan
kualiti dan bilangan murid prasekolah serta menyediakan bantuan yuran kepada
keluarga berpendapatan rendah.
5. Piagam Pemimpin: Pemilihan kepimpinan sekolah akan
dibuat berdasarkan merit.
Kini, kriteria pemilihan untuk kenaikan pangkat sebagai pengetua atau guru
besar tidak lagi dibuat berdasarkan tempoh perkhidmatan. Calon pengetua atau
guru besar dikehendaki menjalani program Kelayakan Profesional Pemimpin
Pendidikan Kebangsaan (NPQEL).
6. Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Bagi memantapkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan murid,
program i-THINK yang berfokuskan kepada penggunaan peta minda dan bertujuan
mempertoingkatkan pembelajaran murid telah dilancarkan di 500 buah sekolah.
Sepuluh sekolah juga telah mengorak langkah ke fasa pencalonan bagi Program
International Baccalaureate (IB) Middle Years.
7. Transformasi Pendidikan Vokasional
Peratusan murid lepasan PMR yang meneruskan pengajian vokasional kini
mencecah 4.6% berbanding dengan 4% pada tahun 2012. Kementerian berjaya
menambah bilangan Kolej Vokasional (KV) daripada 15 buah kepada 72 buah pada
tahun 2013, lantas membuka peluang bagi lebih ramai murid meneruskan pengajian
dalam pelbagai bidang vokasional. Kementerian juga menjalinkan kerjasama dengan
beberapa Institut Latihan Kemahiran Awam dan Swasta (ILKA dan ILKS) melalui
tajaan yuran bagi murid yang ingin meneruskan pengajian dalam kursus yang tidak
dotawarkan di KV.
Wallahu a’lam.
Laporan Tahunan PPPM 2013
KPM, ms 10 - 11
No comments:
Post a Comment