Kementerian memulakan pembaharuan amalan kerja pada tahun
2013
Pada tahun 2013, Kementerian memulakan pembaharuan terhadap amalan kerja
dan memberikan fokus kepada beberpa inisiatif penting bagi mencerminkan
pembaharuan tersebut.
* Penubuhan PADU bagi memacu pelaksanaan PPPM:
Sebagai usaha melicinkan pelaksanaan inisiatif, Kementerian telah
menubuhkan Unit Pelaksanaan dan Prestasi Pendidikan (PADU) pada tahun 2013 bagi
menggarap bakat daripada sektor awam dan swasta. PADU berperanan memantau,
membantu penyelesaian masalah dan menyokong Kementerian untuk mendorong
penambahbaikan terhadap keberhasilan prestasi murid seperti yang digariskan
dalam PPPM.
* Pengupayaan JPN dan PPD
bagi meningkatkan prestasi murid :
Melalui Program Transformasi Daerah yang diperkenalkan di Kedah dan Sabah
seramai 352 Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) dan Rakan Peningkatan
Sekolah (SIP+) telah ditugaskan ke PPD untuk memberikan bimbingan secara
langsung kepada sekolah berprestasi rendah. Usaha tersebut berjaya meningkatkan
prestasi murid di kedua-dua negeri itu. Dialog prestasi berstruktur bagi
membincangkan prestasi murid juga telah dilancarkan di JPN.
* Pembangunan dan
Pemprofilan Kepimpinan :
Bagi menilai keupayaan semasa di JPN dan PPD, satu kaedah pemprofilan
melibatkan 251 jawatan kepimpinan yng utama pada peringkat negeri dan daerah
telah dijalankan. Dapatan pemprofilan tersebut akan digunakan untuk
membangunkan kumpulan berbakat di Kementerian.
* Penstrukturan dalam Kementerian
sudah dimulakan :
Kementerian sudah memulakan langkah penyemakan semula struktur
organisasinya pada setiap peringkat – persekutuan, negeri, daerah dan sekolah.
Wallahu a’lam.
Laporan Tahunan PPPM 2013
KPM, ms 9
No comments:
Post a Comment