Antara isu-isu yang sering berbangkit berhubung peranan Ketua Jabatan di
dalam pemantauan tatatertib pegawai bawahan ialah:
a) Ketua Jabatan
enggan melaporkan kes pelanggaran tatatertib yang dilakukan
Salah satu alasan yang kerap diberikan adalah kerana berasa kasihan dengan
pegawai bawahan yang melakukan pelanggaran tatatertib berkenaan ataupun dalam
erti kata lainnya ingin menjaga periuk
nasi. Terdapat Ketua Jabatan yang sengaja tidak melaporkan pelanggaran
berkenaan kerana tidak mahu imej dan nama baik organisasinya terjejas. Namun,
perlu diingatkan bahawa di dalam sesetengah kes perbuatan Ketua Jabatan
menyembunyikan pelanggaran berkenaan akan mendatangkan kesan yang lebih teruk
di masa yang akan datang.
b) Cuai di dalam
menghantar perakuan
Terdapat Ketua Jabatan yang terlalu berlembut dan hanya mengambil tindakan
ke atas pegawai yang melakukan kesalahan tataterib setelah satu tempoh yang
lama telah berlalu. Sebagai contoh, terdapat Ketua Jabatan yang hanya membuat
laporan mengenai pegawai yang tidak hadir bertugas setelah tiga tahun sudah
berlalu. Di dalam kes-kes ini, Ketua Jabatan wajib membuat laporan sekiranya
pegawai tidak bertugas selama tujuh (7) hari dan bukannya membiarkannya perkara
berkenaan berlarutan. Seperti yang dinyatakan di atas, kegagalan Ketua Jabatan
berbuat demikian akan menyebabkan beliau diambil tindakan tatatertib.
c) Menghantar
perakuan yang tidak lengkap
Terdapat Ketua Jabatan yang membuat laporan kepada pihak berkuasa tatertib
agar mengambil tindakan ke atas pegawai bawahannya namun tidak memberikan bukti
yang kukuh. Perlu diingatkan bahawa tindakan tatatertib adalah satu prosiding
quasi-judicial di mana tindakan berkenaan meyerupai satu tindakan
undang-undang. Justeru pembuktian sesuatu pelanggaran yang dilaporkan adalah
penting dan hanya boleh dicapai jika Ketua Jabatan mengemukakan perakuan yang
lengkap.
d) Membuat
perakuan berdasarkan hearsay evidence
Terdapat Ketua Jabatan yang terus melaporkan mengenai pelanggaran tatatertib
hanya disebabkan oleh satu aduan. Sebaliknya Ketua Jabatan hendaklah menyiasat
terlebih dahulu aduan berkenaan sama ada benar atau tidak dan seterusnya mendapatkan bukti-bukti yang
kukuh.
e) Menganggu
prosedur tatatertib
Terdapat Ketua Jabatan yang sengaja atau tidak telah mensabotaj perjalanan
prosiding tatatertib. Sebagai contoh, terdapat Ketua Jabatan yang tidak
menghantar surat pertuduhan kepada pegawai tetapi sebaliknya memaklumkan
Lembaga Tatatertib bahawa surat berkenaan telah dihantar. Terdapat juga Ketua
Jabatan telah menyuruh pegawai berkenaan menandatangani surat aku janji akan
mematuhi peraturan kerana terlampau kasihan kepada pegawai yang sedang
dikenakan tindakan tatatertib. Perbuatan ini boleh menjejaskan prosiding
tatatertib yang sedang dijalankan kerana Ketua Jabatan telah bertindak
melangkaaui Lembaga Tatatertib. Perlu diingatkan di dalam kedua-dua contoh yang
diberikan, Ketua Jabatan akan diambil tindakan.
Wallahu a’lam.
Toolkit Pengetua dan Guru
Besar
BPSM, KPM, 2010
No comments:
Post a Comment