1. Pencapaian purata Matematik mengikut jantina berbanding negara lain
Pencapaian dalam Matematik
|
Negara
|
Tiada perbezaan pencapaian lelaki dan perempuan
|
Morocco , Rusia, Kazakhstan, Norway, England, Georgia, Ukraine, Amerika
Syarikat, Sweden, Finland, Slovenia, Hungary, Hong Kong, Chinese Taipei,
Iran, Macedonia, Jepun, Australia, Israel, Syria, Qatar, Arab Saudi
|
Percapaian
murid lelaki lebih baik berbanding murid perempuan
|
Korea, Itali, Lubnan, Chile, Tunia, New Zealand, Ghana
|
Pencapaian
murid perempuan lebih baik berbanding murid lelaki
|
Singapura, Turki, Lithuania, Armenia, Romania, Indonesia, UAE, Thailand,
Malaysia, Palestin, Jordan, Bahrain, Oman
|
2. Pencapaian purata Sains mengikut jantina berbanding negara lain
Pencapaian dalam Matematik
|
Negara
|
Tiada perbezaan pencapaian lelaki dan perempuan
|
Chinese Taipei
|
Percapaian
murid lelaki lebih baik berbanding murid perempuan
|
Singapura, Lubnan, Slovenia, Ukraine, Korea, Syria, Rusia, Jepun, Amerika
Syarikat, Itali, Chile, Australia, Tunisia, Hungary, New Zealand, Ghana
|
Pencapaian
murid perempuan lebih baik berbanding murid lelaki
|
Norway, Hong Kong, Romania, England, Sweden, Morocco, Kazakhtan, Finland,
Iran, Israel, Indonesia, Lithuania, Georgia, Malaysia, Thailand, Turki,
Macedonia, Armenia, Emiriyah Arab Bersatu, Qatar, Arab Saudi, Palestin,
Jordan, Bahrain, Oman
|
Bagi Malaysia, pencapaian Matematik mengikut jantina menunjukkan pada
pusingan TIMSS 1999 dan 2003, pencapaian murid lelaki dan murid perempuan tidak
menunjukkan perbezaan yang signifikan. Walau bagaimanapun, keputusan TIMSS 2007
dan 2011 menunjukkan perbezaan yang signifikan. Pada TIMSS 2007, skor purata
murid perempuan ialah 479 berbanding 468 bagi murid lelaki. Perbezaan skor
adalah sebanyak 11. Pada TIMSS 2011, skor purata murid perempuan ialah 449 dan
430 bagi murid lelaki. Perbezaan skor semakin meningkat, iaitu perbezaan
sebanyak 19.
Manakala bagi Sains berdasarkan jantina
pula pada pusingan TIMSS 1999 dan 2003, pencapaian murid lelaki adalah
lebih tinggi berbanding pencapaian murid perempuan. Walau bagaimanapun
keputusan TIMSS 2007 dan 2011 menunjukkan tahap pencapaian murid perempuan
melebihi tahap pencapaian murid lelaki. Pada TIMSS 2007, skor purata murid
perempuan 475 berbanding 466 bagi murid lelaki dengan perbezaan sebanyak
sembilan. Pada TIMSS 2011, skor purata murid perempuan meningkat berbanding
murid lelaki, iaitu 434 bagi murid perempuan dan 419 bagi murid lelaki. Ini
menunjukkan perbezaan sebanyak 15. Perbezaan skor antara jantina menunjukkan
peningkatan dan jurang pencapaian semakin melebar antara murid lelaki dengan
murid perempuan.
Wallahu ’alam.
Laporan Kebangsaan TIMSS 2011
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan
Kementerian Pendidikan Malaysia
ms 14-17
No comments:
Post a Comment