Wednesday, June 25, 2014

Pencapaian TIMSS 2011 (2)


1. Pencapaian purata Matematik mengikut jantina berbanding negara lain

Pencapaian dalam Matematik
Negara
Tiada perbezaan pencapaian lelaki dan perempuan
Morocco , Rusia, Kazakhstan, Norway, England, Georgia, Ukraine, Amerika Syarikat, Sweden, Finland, Slovenia, Hungary, Hong Kong, Chinese Taipei, Iran, Macedonia, Jepun, Australia, Israel, Syria, Qatar, Arab Saudi
Percapaian murid lelaki lebih baik berbanding murid perempuan
Korea, Itali, Lubnan, Chile, Tunia, New Zealand, Ghana
Pencapaian murid perempuan lebih baik berbanding murid lelaki
Singapura, Turki, Lithuania, Armenia, Romania, Indonesia, UAE, Thailand, Malaysia, Palestin, Jordan, Bahrain, Oman


2. Pencapaian purata Sains mengikut jantina berbanding negara lain

Pencapaian dalam Matematik
Negara
Tiada perbezaan pencapaian lelaki dan perempuan
Chinese Taipei
Percapaian murid lelaki lebih baik berbanding murid perempuan
Singapura, Lubnan, Slovenia, Ukraine, Korea, Syria, Rusia, Jepun, Amerika Syarikat, Itali, Chile, Australia, Tunisia, Hungary, New Zealand, Ghana
Pencapaian murid perempuan lebih baik berbanding murid lelaki
Norway, Hong Kong, Romania, England, Sweden, Morocco, Kazakhtan, Finland, Iran, Israel, Indonesia, Lithuania, Georgia, Malaysia, Thailand, Turki, Macedonia, Armenia, Emiriyah Arab Bersatu, Qatar, Arab Saudi, Palestin, Jordan, Bahrain, Oman

Bagi Malaysia, pencapaian Matematik mengikut jantina menunjukkan pada pusingan TIMSS 1999 dan 2003, pencapaian murid lelaki dan murid perempuan tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Walau bagaimanapun, keputusan TIMSS 2007 dan 2011 menunjukkan perbezaan yang signifikan. Pada TIMSS 2007, skor purata murid perempuan ialah 479 berbanding 468 bagi murid lelaki. Perbezaan skor adalah sebanyak 11. Pada TIMSS 2011, skor purata murid perempuan ialah 449 dan 430 bagi murid lelaki. Perbezaan skor semakin meningkat, iaitu perbezaan sebanyak 19.
 
Manakala bagi Sains berdasarkan jantina  pula pada pusingan TIMSS 1999 dan 2003, pencapaian murid lelaki adalah lebih tinggi berbanding pencapaian murid perempuan. Walau bagaimanapun keputusan TIMSS 2007 dan 2011 menunjukkan tahap pencapaian murid perempuan melebihi tahap pencapaian murid lelaki. Pada TIMSS 2007, skor purata murid perempuan 475 berbanding 466 bagi murid lelaki dengan perbezaan sebanyak sembilan. Pada TIMSS 2011, skor purata murid perempuan meningkat berbanding murid lelaki, iaitu 434 bagi murid perempuan dan 419 bagi murid lelaki. Ini menunjukkan perbezaan sebanyak 15. Perbezaan skor antara jantina menunjukkan peningkatan dan jurang pencapaian semakin melebar antara murid lelaki dengan murid perempuan.

Wallahu ’alam.

Laporan Kebangsaan TIMSS 2011
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan
Kementerian Pendidikan Malaysia
ms 14-17

No comments:

Post a Comment