Mengajar di
bilik darjah abad ke 21 bermakna satu transisi daripada mengajar berpusatkan
guru dan kaedah hafalan kepada pembelajaran berpusatkan murid, berasaskan
pengalaman dan pengetahuan serta pembelajaran kaedah pelbagai melalui media
global dan keperluan teknologi terkini. Dengan menggunakan bilik darjah abab ke
21, anda akan dapat mengendalikan satu persekitaran pembelajaran dimana murid
mejalankan tugasan projek secara kolaborasi melibatkan masyarakat dunia dan
tidak melakukan syarahan sebagaimana biasa kepada murid-murid yang berada di bangku
yang berbeza.
Bilik darjah
abad ke 21 juga adalah anjakan ke lokasi bukan tradisi seperti pembelajaran di
luar bilik darjah.
Ciri-ciri persekitaran pembelajaran
• Bilik
darjah berasaskan mata pelajaran (MP) untuk MP teras atau MP kritikal (Subject
based Classroom –SBC)
• Makmal
dan bengkel adalah/sepatutnya SBC
• ABM,
BBM, BBM dan bahan pembelajaran lain di dalam bilik darjah
• Dilengkapi
komputer yang dirangkaikan ( 2 atau 3 unit) – Instant Access/ Interactive
• Dilengkapi
LCD dan/atau direct projector
• Papan
putih/soft board
• Murid
duduk dalam kumpulan (4 – 5 orang)
• Hasil
kerja murid dipamer
• Rekod
kerja murid / perkembangan murid
• Bilik
guru mata pelajaran
• Peralatan
ICT lain yang bersesuaian
• Sudut
kopi
• Ruang
boleh duduk di lantai
No comments:
Post a Comment