Monday, June 23, 2014

Bilik darjah masa depan

Mengajar di bilik darjah abad ke 21 bermakna satu transisi daripada mengajar berpusatkan guru dan kaedah hafalan kepada pembelajaran berpusatkan murid, berasaskan pengalaman dan pengetahuan serta pembelajaran kaedah pelbagai melalui media global dan keperluan teknologi terkini. Dengan menggunakan bilik darjah abab ke 21, anda akan dapat mengendalikan satu persekitaran pembelajaran dimana murid mejalankan tugasan projek secara kolaborasi melibatkan masyarakat dunia dan tidak melakukan syarahan sebagaimana biasa kepada murid-murid yang berada di bangku yang berbeza.

Bilik darjah abad ke 21 juga adalah anjakan ke lokasi bukan tradisi seperti pembelajaran di luar bilik darjah.

Ciri-ciri persekitaran pembelajaran
       Bilik darjah berasaskan mata pelajaran (MP) untuk MP teras atau MP kritikal (Subject based Classroom –SBC)

       Makmal dan bengkel adalah/sepatutnya  SBC
       ABM, BBM, BBM dan bahan pembelajaran lain di dalam bilik darjah
       Dilengkapi komputer yang dirangkaikan ( 2 atau 3 unit) – Instant Access/ Interactive
       Dilengkapi LCD dan/atau direct projector
       Papan putih/soft board
       Murid duduk dalam kumpulan (4 – 5 orang)
       Hasil kerja murid dipamer
       Rekod kerja murid / perkembangan murid
       Bilik guru mata pelajaran
       Peralatan ICT lain yang bersesuaian
       Sudut kopi
       Ruang boleh duduk di lantai

Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment