Thursday, June 19, 2014

Cadangan TIMSS 2011

10.0 Pendahuluan

Malaysia telah menyertai TIMSS sebanyak 4 pusingan bermula dari TIMSS 1999, dan diikuti dengan TIMSS 2003,2007 dan 2011. Tujuan penyertaan Malaysia adalah untuk mengetahui prestasi murid Malaysia dalam matematik dan sains pada peringkat antarabangsa. Dapatan dari kajian TIMSS diharap dapat mengenal pasti kelemahan dan kekuatan murid dalam matematik dan sains. Dapatan kajian juga diharap membuka ruang untuk penggubal dasar memikirkan langkah-langkah penambahbaikan kepada sistem pendidikan negara. Penyertaan awal Malaysia iaitu pada pada pusingan 1999 dan 2003 menampakkan hasil yang memberangsangkan. Walau bagaimanapun prestasi yang cemerlang ini tidak kekal. Pusingan TIMSS 2007 telah menunjukkan kemerosotan pencapaian murid dalam kedua-dua subjek, matematik dan sains. Kemerosotan ini berterusan dan semakin membimbangkan pada pusingan TIMSS 2011. Trend yang membimbangkan ini perlu diberhentikan dan dialihkan kepada peningkatan prestasi demi memastikan kedudukan Malaysia berada pada tahap yang membanggakan di peringkat antarabangsa.

Cadangan yang disenaraikan ini adalah hasil daripada dapatan kajian TIMSS 2011 dan juga trend pencapaian daripada TIMSS 1999 sehinggalah TIMSS 2011.

10.1 Menyemak semula dan mengemaskini kurikulum Matematik dan Sains peringkat menengah.
Kurikulum menengah rendah dengan topik tertentu perlu dikaji semula supaya lebih menyeluruh. Dapatan analisis item kajian TIMSS menunjukkan terdapat beberapa topik yang baru diperkenalkan di peringkat menengah rendah di sekolah KPM tetapi terdapat dalam kurikulum TIMSS gred 8 pada tahap yang lebih mendalam yang hanya akan dipelajari oleh murid di tingkatan 3 atau di peringkat menengah atas. Oleh yang demikian adalah wajar disemak semula kurikulum di sekolah KPM dengan membuat perbandingan dengan silibus yang digunapakai oleh TIMSS dan negara-negara yang cemerlang dalam TIMSS contohnya jiran terdekat Singapura, Korea, Jepun atau negara lain.

10.2 Kemudahan Peralatan dan Sumber di Semua Sekolah Mestilah Mencukupi dan Dapat Dimanfaatkan oleh Guru dan Murid.
Kemudahan dan sumber di sekolah adalah suatu yang amat perlu dan mendatangkan impak kepada pencapaian murid. Oleh yang demikian kemudahan peralatan dan sumber di semua sekolah mestilah mencukupi dan dapat dimanfaatkan oleh guru dan murid. Kemudahan dan peralatan ini sepatutnya mudah diakses oleh guru dan murid dan tidak terkekang oleh peraturan dan syarat yang tidak menguntungkan. Walau bagaimananapun penggunaan kemudahan dan sumber ini perlu diselia supaya semuanya berkeadaan baik.

10.3 Pendidikan Sepanjang Hayat Perlu dihebahkan kepada Rakyat Malaysia
Latar belakang keluarga dari aspek ekonomi dan pendidikan banyak mempengaruhi sikap murid terhadap matematik dan sains. Murid yang mempunyai ibubapa yang berpendidikan tinggi lebih cenderung mempunyai keyakinan diri dan suka kepada matematik dan sains. Ibubapa banyak mempengaruhi anak dalam minat dan sikap terhadap pelajaran. Oleh yang demikian pihak sekolah perlu mengenalpasti murid dari keluarga yang tidak cenderung kepada pendidikan dan memaksimumkan peranan kaunselor di sekolah dalam mendorong murid kepada kecemerlangan dalam pendidikan. Pendidikan sepanjang hayat perlu dihebahkan kepada rakyat Malaysia supaya lebih ramai golongan ibubapa menitik beratkan pendidikan dengan itu memastikan anak mereka berjaya dalam pelajaran.

10.4 Sekolah Perlu dibekalkan dengan Prasarana yang Lengkap
Negara yang mempunyai pencapaian cemerlang dalam TIMSS adalah negara yang mempunyai prasarana sekolah yang baik. Sebagai contoh, ratio murid dengan komputer adalah 1:1 di negara peserta TIMSS dengan kedudukan 5 teratas. Ini menunjukkan prasarana yang lengkap sememangnya membantu meningkatkan prestasi murid. Oleh yang demikian sekolah perlu dibekalkan dengan prasarana yang lengkap, di bandar dan luar bandar dan tumpuan sepatutnya tidak hanya kepada sekolah-sekolah terpilih sahaja. Semua murid wajar dapat belajar dalam keadaan yang selesa dengan prasarana yang lengkap tanpa mengira lokasi dan latar belakang keluarga. Semua murid patut diberi peluang dan kemudahan yang sama (Equity and quality in education)

10.5 Pengambilan Guru Lelaki Patut diPertingkatkan
Pencapaian murid mengikut jantina menunjukkan prestasi murid perempuan lebih baik daripada lelaki dalam kesemua domain kandungan dan domain kognitif. Walaupun jurang perbezaan ini kecil namun ini adalah suatu indikator yang patut diberi perhatian. Kenapa pencapaian murid lelaki lebih rendah berbanding perempuan? Situasi ini berkemungkinan disebabkan corak pengajaran di sekolah lebih memihak kepada murid perempuan. Pendidik yang majoritinya guru perempuan menyebabkan pendekatan PdP lebih menarik perhatian murid perempuan berbanding murid lelaki. Satu kajian berkaitan perkara ini patut dijalankan dan pengambilan guru lelaki patut dipertingkatkan untuk menarik minat murid lelaki dengan pendekatan PdP yang lebih memihak kepada mereka.

10.6 Guru Patut Diberi Latihan Penambahbaikan kepada Pengetahuan Kandungan dan Juga Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran (PdP)
Persediaan guru untuk mengajar member kesan kepada pencapaian murid. Guru patut diberi latihan penambahbaikan kepada pengetahuan kandungan dan juga pelaksanaan PdP. Kursus dan latihan dalam perkhidmatan patut disediakan kepada guru supaya pendekatan baharu dengan penggunaan ICT dapat membantu guru melaksanakan PdP dengan lebih berkesan dan dengan itu dapat meningkatkan prestasi murid dalam sains dan matematik.

10.7 Unjuran dan Penempatan Guru Perlu Diselaraskan
Kepakaran guru dalam sesuatu mata pelajaran amat membantu untuk memastikan kecemerlangan murid dalam mata pelajaran tersebut. Guru mengajar mengikut opsyen adalah satu perkara yang perlu dititikberatkan. Oleh yang demikian, unjuran dan penempatan guru perlu diselaraskan dan perlu disemak untuk memastikan guru mengajar mata pelajaran pengkhususan mereka.

10.8 Pelaksanaan kokurikulum di Sekolah dengan Penekanan kepada Aktiviti Kelab dan Persatuan Yang Memupuk Minat Murid dalam Matematik dan Sains
Keseronokan murid dalam mempelajariu matematik dan sains membolehkan mereka mendapat pencapaian yang tinggi dalam mata pelajaran tersebut. Minat kepada mata pelajaran ini boleh diterapkan melalui aktiviti ko-akademik dan ko-kurikulum yang menyeronokkan. BKK disyorkan merancang objektif pelaksanaan kokurikulum di sekolah dengan penekanan kepada aktiviti kelab dan persatuan yang memupuk minat murid dalam matematik dan sains dan mendidik mereka dengan pemikiran aras tinggi. Aktivuti  yang dirancang patut diterapkan kemahiran aras tinggi supaya murid Malaysia dilatih berfikir out of the box dan dapat mempratikkan cara berfikir sebegini dalam semua aspek kehidupan dan juga dalam mata pelajaran yang dipelajari di sekolah.

10.9 Menyediakan Pelan Tindakan Yang Menyeluruh bagi Memastikan Standard Kualiti  Pendidikan di Malaysia Setanding dengan Peringkat Antarabangsa
Pencapaian Malaysia dalam TIMSS menunjukkan penurunan bermula dari pusingan 2007 sehingga yang terkini iaitu 2011. Kementerian Pendidikan Malaysia wajar menyediakan pelan tindakan yang menyeluruh bagi memastikan standard kualiti pendidikan di Malaysia standing dengan peringkat antarabangsa.

PENUTUP

Pusingan TIMSS 2011 memaparkan pencapaian Malaysia menjunam ke paras yang amat membimbangkan, iaitu di kedudukan satu pertiga di bawah berbanding semua negara peserta. Dapatan kajian membuktikan tahap penguasaan murid Malaysia menjawab item-item TIMSS adalah lemah. Mereka tidak dapat menguasai topik yang sepatutnya telah mereka pelajari. Analisis item menunjukkan murid tidak dapat menjawab soalan yang memerlukan kemahiran berfikir aras tinggi. Analisis item juga menujukkan kurikulum menengah rendah sekolah KPM tidak sejajar dengan kurikulum TIMSS yang memungkinkan murid sukar menjawab soalan yang kandungannya belum mereka pelajari.

Sebagai kesimpulan; Malaysia perlu mengambil tindakan yang sewajarnya daripada dapatan kajian TIMSS yang telah dipaparkan dalam laporan kebangsaan TIMSS 2011 untuk memastikan tahap pendidikan di negara kita sejajar dengan negara lain dan berada di tahap yang membanggakan di peringkat antarabangsa. Kesemua pihak, ibu bapa, guru, masyarakat, pentadbir dan semua yang berkepentingan perlu bekerjasama untuk memastikan kejayaan anak bangsa kita di persada antarabangsa.

Wallahu alam.

Laporan Kebangsaan TIMSS 2011
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan
Kementerian Pendidikan Malaysia
ms 218 – 221

No comments:

Post a Comment