Seorang Ahli Kimia telah
mengambil buku, yang dibawa bersama oleh seseorang dari karavan. Salinan
tersebut tidak mempunyai muka depan, namun dia dapat membaca nama penulis buku
tersebut, iaitu Oscar Wilde. Setelah membelek beberapa helaian muka dia telah
menemui cerita tentang Narcissus.
Ahli Kimia itu tahu tentang lagenda Narcissus, iaitu seorang pemuda tampan
yang mana setiap hari pergi ke tasik untuk merenung kecantikannya. Pada suatu
hari disebabkan terlalu asyik dengan dirinya, dia terjatuh ke dalam tasik dan
lemas. Di tempat dia terjatuh, sekuntum bunga telah tumbuh yang mana mereka
memanggilnya Narcissus.
Bagaimanapun, ini bukanlah
caranya Oscar Wilde mengakhiri cerita.
Dia berkata apabila Narcissus
meninggal, Oreads iaitu dewi-dewi dari hutan datang dan melihat bahawa tasik
tersebut telah bertukar dari tasik air tawar kepada suatu balang berisi air
mata yang masin.
Saya menangis untuk Narcissus, tasik berkata.
Oh, sebab anda menangisi Narcissus tidak mengejutkan kami, mereka
berkata.
Walaupun kami mengejarnya melalui hutan kecil, namun hanya anda sahaja
yang berpeluang untuk merenung kecantikannya dengan lebih dekat.
Jadi, adakah Narcissus cantik?, tasik bertanya.
Siapakah yang terbaik untuk menjawab soalan ini? Jawab Oreads
dengan nada terkejut.
Tidakkah tebing kamu ini tempat dia duduk setiap hari.
Tasik terdiam seketika. Akhirnya
ia menjawab, Saya menangis untuk
Narcissus, tapi saya tidak perasan bahawasanya
dia cantik. Saya menangis untuk Narcissus kerana setiap kali dia
membongkok ke tebing sungai, saya dapat melihat kecantikan saya di dalam
matanya.
Betapa indahnya cerita ini. Ahli Kimia berkata.
Soalannya : Apakah idea yang anda fikir Oscar
Wilde cuba
nyatakan pada versinya tentang cerita-cerita Narcissus ini?
Catatan : Peratus murid berumur
15 tahun menjawab dengan betul soalan di atas bagi beberapa Negara ialah : Hong Kong (30%),
Jepun (26%), Indonesia
(20%), Finland (19%),
Singapura (18%), Korea
(18%), Thailand (14%) dan Malaysia
(13%).
Sumber : Laporan Programme For
International Student Assessment (PISA )
2009+
No comments:
Post a Comment