Mesyuarat Laporan Strategik Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal:
Sastera yang dipengerusikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri Malaysia
merangkap Menteri Pelajaran Malaysia pada 5 November 2012 memutuskan salah satu
daripada 15 perakuan dalam Strategi Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal:
Sastera ialah 40 peratus murid lepasan Peperiksaan
Menengah Rendah (PMR) disalur ke aliran sains secara automatik oleh Lembaga
Peperiksan (LP). Dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Kebangsaan Sesi Khas
2013 pada 17 Disember 2013 memutuskan bahawa penyaluran ini mula dilaksanakan
untuk kohort Tingkatan 4 tahun 2015.
Walau bagaimanapun mulai tahun 2014, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
telah melaksanakan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) bagi menggantikan PMR.
Sehubungan dengan itu, mulai tahun 2015
kkemasukan murid ke Tingkatan 4 aliran Sains akan dilaksanakan berdasarkan
keputusan PT3. Keputusan PT3 yang diumumkan pada 22 Disember 2014 telah
menimbulkan banyak kegusaran dalam kalangan ibu bapa berkaitan pemilihan murid
ke aliran sains. Secara keseluruhan pencapaian bagi mata pelajaran Sains dan
Matematik bagi PT3 kurang memberangsangkan
iaitu hanya 2.0 peratus daripada
keseluruhan murid yang menduduki PT3 mendapat gred A bagi kedua-dua mata pelajaran. Hanya 12.8%
mendapat minimum C dalam mata pelajaran
sains dan matematik. Hampir separuh iaitu, 48.1 peratus mendapat gred F
bagi kedua-dua matapelajaran Matematik dan Sains.
Penyataan media
Susulan daripada pengumuman keputusan PT3, tajuk utama yang menjadi isu
pendidikan di media cetak dan sosial adalah berkaitan dengan keputusan PT3.
Berikut adalah beberapa penyataan yang telah diutarakan.
1) Sebuah sekolah menengah di
Selangor mencatatkan rekod 38 orang pelajarnya mendapat straight F dalam
kesemua sembilan mata pelajaran yang diambil.
(http://btmmari.blogspot.my/2014/12/pt3-berita
disorok dari arus perdana.htm)
2) Buktinya jelas, tak ada seorang
pelajar pun yang dapat semua A dalam PT3 di sekolah anak saya di Hulu Langat
dan lebih teruk lagi, hampir semua pelajar gagal dalam mata pelajaran Sains,
Matematik dan Bahasa Inggeris. Sudahlah gagal, layak pula masuk ke kelas aliran
sains. Cuba bayangkan bagaimana mereka nak hadapi mata pelajaran di aliran
sains yang lebih mencabar nanti.
(http://www.thehypemedia.com/2014/12/keputusan pt3
hancur ibu bapa salahkan.htm)
3) Keputusan peperiksaan tingkatan
versi terbaharu PT3 diumumkan kemarin. Ibu baps yang melihat keputusan
anak-anak mereka ramai yang menggeleng kepala. Sepatutnya keputusannya lebih
baik kerana ia adalah pentaksiran antara sekolah, guru dan murid.
(Utusan
Online,24 Disember 2014)
4) For PT3 students will receive a
set of four result slips which are PT3 result slips which are the PT3 result,
the school-based assessment (PBS), a psychometric assessment and sport
assessment. Schools will then decide based on all four assessments, which
stream a student is best suited for, thus helping parents and students make a
more informed decision on the selection of streams. So, it is quiet safe to say
that if the students did not perform well in the written exams, we can evaluate
them and see their potential based on other areas of the assessment especially
in deciding which stream andschool are suitable for them in Form 4
(The
Malaysian Insider; 25 September 2014)
5) Para pelajar dan ibu bapa perlu
mempertimbangkan keputusan ujian PT3 secara menyeluruh supaya pentaksiran tersebut boleh dijadikan
panduan bagi menentukan hala tuju pendidikan seterusnya. Menteri Pendidikan II,
Dato’ Seri Idris Jusoh berkata, keputusan PT3 akan diambil kira bersama
Pertaksiran Psikometrik (Ppsi), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan
Kokurikulum (PAJSK) dan Pentaksiran
Sekolah (PS) bagi menentukan sama ada mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang
sastera, sains atau latihan teknikal dan vokasional.
(Utusan
Malaysia, 24 Disember 2014)
6) For those who have scored straight
As in their mid year andalso their trial examination respectively, not
obtaining straight As for the actual examination was a big blow to them,
especially for those who intended to apply to fully residental schools which
required grade A for both Mathematics and Science. I have no done an official
survey nor do I know the actual
statistics but from asking around friends and family members in others schools
and states, there appears to be a discrepancy in the results. A good school in
state A only had eight strudents with straight As compared to 14 straight As an
everage school in state B. Not to mention another good school with one straight
As student.
(Star
Online, 23 Disember 2014)
7) Pengetua SMK Bukit Jambul, Norzeela Abu Bakar berkata, hanya enam
daripada 183 calon PT sekolah itu mencatat keputusan semua A. Beliau mengakui agak sukar untuk
membandingkan pencapaian PT3 dengan Penilaian Menengah Rendah (PMR) kerana
format kedua-dua peperiksaan jauh berbeza. Melalui PT3 pelajar diuji dengan
soalan berasaskan Kemahiran Berfikiran ArasTinggi (KBAT) dengan tiada soalan
berbentuk objektif seperti PMR.
(FeeMalaysiaToday,
23 Disember 2014)
8) Satu kenyataan akhbar oleh YBhg. Dato’ Sri Dr KPPM telah dikeluarkan
pada 24 Disember 2014 bagi menjawab segala isu yang telah dibangkitkan oleh
orang ramai di media cetak dan media
sosial. Salah satu daripadanya menyatakan keputusan PT3 tidak menjejaskan
kemasukan murid ke Sekolah Berasrama Penuh dan kealiran sains atau sastera.
Pemilihan ke aliran tersebut dibuat bukan sahaja berdasarkan keputusan PT3, tetapi juga mengambilkira
pelaporan keempat-empat komponen PBS iaitu Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
merangkumi Pentaksiran Sekolah (PS), Pentaksiran Aktiviti Jasmani Sukan dan
Kokurikulum (PAJSK), Pentaksiran Psikometrik (Psi) dan Pentaksiran Tingkatan 3
(PT3).
Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2014 telah mengeluarkan
surat siaran Kriteria Kemasukan Murid Tingkatan 4 Aliran Sains Mulai Tahun 2015
Berdasarkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Peringkat Menengah Rendah. Kriteria
bagi kemasukan murid ke Tingkatan 4 aliran Sains ialah:
i) murid yang mendapat sekurang-kurangnya Gred B dalam mata pelajaran Sains
dan Matematik digalakkan
mengikuti aliran Sains di Tingkatan 4
ii) murid yang mendapat gabungan Gred A/C, B/C atau C/C dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, mendapat
sekurang-kurangnya Band 4 dalam Pentaksiran Sekolah bagi kedua-dua mata
pelajaran tersebut serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan
Pentaksiran Psikometrik dibenarkan mengikuti aliran Sains di Tingkatan 4.
iii) Kes
Khas
’murid yang mendapat gabungan gred A/D, B/D atau C/D dalam mata pelajaran
Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam Pentaksuran
Sekolah bagi kedua-dua mata pelajaran tersebut, serta berminat untuk belajar
dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik dibenarkan mengikuti
aliran Sains di Tingkatan 4 dan
iv) murid yang mendapat Gred E dalam mana-mana mata pelajaran Sains dan
Matematik tidak
digalakkan mengikuti aliran Sains di Tingkatan 4.
Selain kriteria di para 2, pihak sekolah boleh mempertimbangkan memasukkan
murid ke aliran sains sekiranya mereka berminat dan berkemampuan mengikuti
aliran sains Tingkatan 4.
Tindakan BPPDP
Cadangannya adalah supaya BPPDP melaksanakan tindak susul penempatan murid
ke aliran sains berdasarkan surat siaran yang telah diedarkan. Berdasarkan
keputusan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3), sejauh manakah perakuan dalam Strategi
Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal : Sastera, iaitu 40 peratus murid
disalur ke aliran sains secara automatik tercapai. Tindak susul ini boleh
dijadikan sebagai early warning signal
kepada pemutus dasar bagi memenuhi keperluan tenaga kerja negara dan bekalan
murid dalam bidang Sains dan Teknologi (S&T).
Wallahu ’alam
Koleksi Brif Isu Dasar Pendidikan 2012-2015
Sektor Dasar, BPPDP, KPM
ms 62-65
No comments:
Post a Comment