Sains, Teknologi, Kejuruteraan
dan Matematik
Latar belakang
Program Transformasi
Kerajaan – 1.3 juta perjawatan dalam bidang STEM menjelang 2020.
KPM
perlu bekalkan 270,000 murid aliran STEM setahun menjelang tahun 2020.
KPM
memastikan modal insan menepati kuantiti dan kualiti keperluan tenaga kerja
berkemahiran tinggi.
Negara
memerlukan sasaran 60 % murid sekolah menengah atas di aliran STEM.
Penekanan
kepada asas kemahiran STEM di peringkat sekolah amat penting.
Sasaran
nisbah yang ditetapkan masih belum tercapai (46.7%).
[ Iaitu STEM =
Sains Tulen (30.7%) + Teknikal (11.5%) + Vokasional (4.5%) ]
Di
peringkat tertiari, nisbah pelajar STEM kepada aliran bukan STEM di IPTA ialah
35:65, di Politeknik 70:30 dan di Kolej Komuniti 57:43.
Bekalan
guru sains tulen - bilangan guru opsyen tulen adalah berlebihan
Guru opsyen mengajar : 10,183
Guru opsyen tidak mengajar: 18,185
Jumlah : 28,368
Tetapi
bilangan murid yang mengikuti aliran ini adalah sedikit.
Kekurangan
enrolmen ini menyebabkan kelas aliran sains tidak dapat dibuka secara optimum.
Selaras
dengan hasrat Dasar 60:40 aliran STEM:bukan STEM ® Inisiatif
Pengukuhan STEM PPPM 2013-2025
Asas
di peringkat sekolah ® bilangan siswazah
STEM yang berkelayakan dan mencukupi ® tenaga kerja
industri untuk memacu ekonomi Malaysia.
Antara
langkah yang digariskan ialah:
i.
meningkatkan
minat murid
ii.
menggabungkan
kemahiran berfikir aras tinggi
iii.
meningkatkan
kemahiran dan kebolehan guru
iv.
meningkatkan
kesedaran murid dan orang awam ® kempen kebangsaan.
PUNCA
- Kelemahan
kurikulum,
- Kualiti
pengajaran dan pembelajaran
- Infrastruktur
- Persepsi
terhadap sains dan teknologi
- Sokongan
- Populariti
- Prospek kerjaya
- Pengiktirafan
No comments:
Post a Comment