Wednesday, May 30, 2012

Amalan 8S

1. Salam

Salam merupakan pemula bicara apabila berinteraksi. Penjawat awam perlulah memberi salam serta memperkenalkan diri terlebih dahulu apabila memulakan komunikasi dengan pelanggan. Ucapan salam boleh membuatkan pelanggan berasa lebih selesa untuk memulakan sesuatu urusan. Contohnya;


a) Menerima pelanggan dengan mesra disusuli ucapan salam dengan nada lembut dan
    sopan;
b) Membalas salam dengan mesra;
c) Memperkenalkan diri dengan memberitahu nama; dan
d) Menanyakan dengan jelas jenis urusan yang diperlukan menggunakan nada yang
    sesuai.


2. Sayang

Sifat sayangkan kerja dan organisasi akan mendorong penjawat awam untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik apabila berurusan dengan pelanggan. Penjawat awam yang sayangkan organisasi akan memastikan pelanggan mendapat kepuasan daripada khidmat yang diberikan. Contohnya;

a) Menjalankan tanggungjawab dengan amanah
b) Sentiasa bersikap profesional dan mengikut etika ketika melaksanakan tugas;
c) Menjaga perilaku dan disiplin sepanjang masa; dan
d) Mengamalkan sikap terbuka seperti menegur sesama penjawat awam supaya kualiti
     perkhidmatan awam dapat ditingkatkan


3. Segak

Segak merujuk kepada ketrampilan diri seseorang penjawat awam ketika menjalankan tugas. Penampilan diri yang bersih dan kemas akan mempengaruhi tahap keyakinan pelanggan untuk berurusan dengan agensi berkenaan. Contohnya;

a) Memastikan pakaian sentiasa bersih dan kemas;
b) Memakai pakaian yang lengkap ketika menjalankan tugas;
c) Memakai pakaian yang sesuai mengikut masa dan tempat; dan
d) Menunjukkan keyakinan ketika menjalankan tugas.

4. Segera

Sifat segera (sense of urgency) perlu wujud dalam setiap penjawat awam. Ini adalah untuk memastikan setiap urusan yang diamanahkan dilaksanakan dengan cekap, pantas dan tanpa berlengah. Namun begitu, setiap tindakan perlu mengambil kira peraturan dan prosedur kerja sedia ada. Contohnya;

a) Memberi perhatian kepada pelanggan tanpa berlengah
b) Menjawab telefon dengan segera; dan
c) Mengambil tindakan mengikut keutamaan serta peraturan yang ditetapkan


5. Sempurna

Perkhidmatan yang sempurna bermaksud perkhidmatan yang lengkap dan memenuhi kehendak pelanggan. Penjawat awam perlu sentiasa memastikan pelanggan mendapat perkhidmatan yang terbaik dari agensi Kerajaan. Contohnya;

a) Memastikan setiap pelanggan mendapat perkhidmatan dan layanan yang sempurna dan
    lengkap tanpa mengira latar belakang pelanggan;
b) Menyediakan persekitaran yang kondusif dan kemudahan yang sempurna untuk
    pelanggan; dan
c) Meningkatkan tahap kompetensi diri dan produktiviti organisasi untuk memenuhi
    permintaan pelanggan.


6. Sensitif

Sikap sensitif dan prihatin terhadap keperluan pelanggan perlu diamalkan oleh penjawat awam tanpa mengira masa. Penjawat awam juga perlu peka dan bijak membuat penilaian apabila berhadapan dengan apa jua situasi.Contohnya:

a) Mengetahui profil pelanggan;
b) Mempunyai sikap menghormati dan mengutamakan pelanggan, serta
     prihatin, peka dan responsif terhadap keperluan pelanggan;
c) Mengambil tindakan mengikut kesesuaian; dan
d) Memastikan maklumat yang diberikan adalah tepat dan betul


7. Senyuman

Senyuman merupakan permulaan bagi mewujudkan hubungan yang positif. Penjawat awam perlu memberi senyuman secara ikhlas mengikut kesesuaian situasi apabila berkomunikasi dengan pelanggan. Contohnya;

a) Mengarahkan pandangan kepada pelanggan yang datang sambil memberikan
    senyuman yang ikhlas;
b) Memberi senyuman ketika bercakap walaupun melalui telefon agar pihak yang
     mendengar dapat merasai kemesraan; dan
c) Memberi senyuman mengikut kesesuaian situasi walaupun dalam keadaan sibuk dan
    penat.

8. Sopan

Sifat sopan dalam pertuturan dan perlakuan akan melahirkan hubungan yang baik dan suasana yang selesa untuk pelanggan. Penjawat awam yang beradap sopan akan sentiasa menjaga tutur katanya dan sentiasa memberikan layanan yang baik terhadap orang lain. Beliau juga akan memastikan percakapannya sentiasa sopan, lemah lembut tetapi tegas. Contohnya;

a) Memberikan layanan yang mesra dan sopan kepada pelanggan;
b) Menggunakan intonasi yang sesuai dan mengarahkan pandangan mata ketika bercakap
    dengan pelanggan;
c) Menyapa pelanggan dengan panggilan yang sesuai;
d) Mengawal nada suara dan bersabar dengan kerenah pelanggan walaupun sedang
    marah; dan
e) Memakai pakaian yang kemas, sesuai dan sopan mengikut peraturan-peraturan
    berpakaian  yang telah ditetapkan.

( MAMPU; 2009 )

1 comment:

  1. TERIMA KASIH DI ATAS MAKLUMAT INI. SEMOGA ALLAH SWT SENTIASA MEMBERKATI ANDA

    ReplyDelete