PUTRAJAYA: Keputusan
Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) yang diumumkan pada Isnin lepas tidak menjejaskan
kemasukan murid ke Sekolah Asrama Penuh dan aliran sains atau sastera, kata
Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Dr Khair Mohamad Yusof. Beliau berkata
murid-murid Tingkatan 3 yang menduduki PT3 mulai tahun ini ditaksir melalui
empat komponen Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) iaitu Pentaksiran Sekolah
(PS), Pentaksiran Aktiviti Jasmani Sukan dan Kokurikulum (PAJSK), Pentaksiran
Psikometrik (PPsi) dan PT3.
"Pemilihan ke
aliran tersebut (Sekolah Asrama Penuh dan aliran sains atau sastera) dibuat
bukan sahaja berdasarkan keputusan PT3 tetapi juga mengambil kira pelaporan
keempat-empat komponen PBS," katanya dalam satu kenyataan di sini hari
ini.
Dr Khair juga
menjelaskan bahawa PT3 bukan menjadikan murid sebagai bahan uji kaji dan ia
tidak disediakan dalam masa yang singkat sebaliknya soalan PT3 adalah
berdasarkan kurikulum sedia ada yang telah diguna pakai untuk Penilaian
Menengah Rendah (PMR). Beliau berkata format soalan PT3 juga adalah selari
dengan format instrumen Pentaksiran Sekolah (PS) yang dilaksanakan mulai
Tingkatan Satu menggalakkan guru mentaksir murid dengan menggunakan pelbagai
instrumen seperti lisan, ujian bertulis, kajian lapangan, kuiz, kajian di
makmal sains dan senarai semak.
"Ini bermakna murid
telah didedahkan dengan pelbagai format instrumen ujian sejak tahun 2012,"
katanya.
Dr Khair juga
menjelaskan bahawa pelaksanaan PT3 untuk menggantikan PMR dibuat setelah
mendapat pandangan rakyat daripada pelbagai peringkat yang pada ketika itu
rata-rata mahukan sistem pendidikan negara tidak terlalu bertumpu dan
mementingkan peperiksaan semata-mata yang mengekang percambahan berfikir.
"Justeru itu,
setelah meneliti dan membuat kajian terperinci, PT3 diperkenalkan pada tahun
ini, ditambah baik dengan memberikan lebih penekanan kepada soalan-soalan yang
memerlukan pemikiran aras tinggi kerana negara kita mesti melahirkan pelajar
berkualiti yang mempunyai kemahiran berfikir yang lebih kritis, kreatif dan
mendorong mereka untuk berfikir di luar kotak," katanya.
Dr Khair berkata PT3
merupakan pentaksiran sumatif yang setara di Tingkatan 3 bagi menilai
pencapaian akademik calon dari segi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai
secara menyeluruh di peringkat menengah rendah. Melalui PT3, beliau berkata
calon ditaksir untuk melihat penguasaan dan keupayaan intelek mereka di akhir
sesuatu program pembelajaran.
"Pelaksanaan PT3
mengambil kira instrumen dan panduan penskoran setara yang disediakan oleh
Lembaga Peperiksaan (LP) manakala pentadbiran dan penskoran oleh guru di
sekolah masing-masing dibuat mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh
LP," katanya.
Dr Khair berkata
keputusan PT3 pada tahun ini tidak boleh dibandingkan dengan keputusan PMR yang
dijalankan sebelum ini kerana format dan instrumen yang digunakan adalah
berbeza. Beliau berkata struktur soalan PT3 berbentuk subjektif (respons
terbuka)berbeza dengan soalan PMR yang berbentuk objektif (aneka pilihan)
selain struktur soalan baharu ini memerlukan pelajar untuk menguasai kemahiran
berfikir secara kritis dan benar-benar memahami sukatan pelajaran apabila
menjawab soalan peperiksaan berbanding soalan objektif yang hanya memerlukan
pelajar menghafal sukatan pelajaran untuk memperoleh keputusan cemerlang.
"Nisbah aras
kesukaran soalan juga adalah berbeza, iaitu PT3 : 3:4:3 (rendah
:sederhana:sukar), manakala PMR : 5:3:2 (rendah : sederhana:sukar).
"Kaedah penggredan
juga berbeza iaitu penggredan PT3 ditetapkan berdasarkan penetapan standard
(kriteria tertentu mengikut mata pelajaran) dan penggredan PMR adalah
berdasarkan penentuan standard (gred ditetapkan mengikut prestasi keseluruhan
calon)," katanya.
Dr Khair berkata soalan
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) yang dinyatakan sebagai penyebab
kemerosotan pencapaian murid adalah tidak benar, kerana soalan KBAT
menggalakkan calon berfikir secara kreatif dan kritis.Beliau berkata LP amat
mementingkan kesahan dan kebolehpercayaan skor dan bagi memastikan ketekalan
pemeriksaan oleh guru, LP telah menyediakan panduan penskoran yang setara,
melatih guru-guru untuk memeriksa skrip jawapan calon, serta melantik pentaksir
luar yang berkecuali untuk menjalankan moderasi pemeriksaan dan verifikasi skor
calon.
Dr Khair juga
menjelaskan bahawa empat komponen PBS telah disampaikan kepada Persatuan Ibu
Bapa dan Guru-guru (PIBG) dan pihak sekolah sejak tahun 2012 lagi, termasuk
siri program Outreach PBS dan Penglibatan Awam PIBG untuk memberi penerangan.
Di samping itu, beliau berkata kementerian juga melaksanakan hebahan dan
memberi kefahaman tentang PT3 kepada pelbagai pihak melalui pelan komunikasi
iaitu penerangan tentang PBS kepada masyarakat umum melalui media elektronik
seperti radio, televisyen dan portal LP.
Untuk memastikan
pelajar-pelajar mendapat pendidikan yang terbaik, Dr Khair berkata Kementerian
Pendidikan akan terus meneliti dan mengambil langkah-langkah wajar utuk
memperbaiki sebarang kelemahan dengan mengambil kira pandangan dan input
daripada semua pihak.
"Kementerian
Pendidikan sentiasa menerima pandangan dan maklum balas daripada semua pihak
untuk meningkatkan kualiti pendidikan secara amnya dan pentaksiran secara
khususnya," katanya.
Dr Khair mewakili
Kementerian Pendidikan turut mengucapkan terima kasih kepada ibu bapa dan
masyarakat umum yang telah memberikan pelbagai respons mengenai keputusan PT3
yang diumumkan.
Wallahu a’lam.
mStar online
25 Dis 2014
No comments:
Post a Comment