Tip Eksekutif Cemerlang
4
Empat laras ini merujuk lima kekuatan peluru yang perlu diisi dan digunakan
sepenuhnya. Sekali petik kesemua peluru dalam setiap laras memainkan peranannya
mengalahkan musuh organisasi.
Laras satu
Ia melambangkan pihak pengurusan, ketua penentu dasar perjalanan
organisasi. Ketua perlu didokong dan disokong dari belakang. Katakan ya pada
arahan dan dasar. Elakkan senjata anda dianggap rosak dan sasaran tidak mengena
dengan mengatakan sebaliknya. Bukan menembak ketua dari belakang, tetapi
menembak musuh bagi menyelamatkannya. Untuk itu :
v
Jangan
ikut apa orang kata pada ketua
v
Apabila
ada orang sedang bercakap sesuatu di belakang ketua, biarkan sahaja mereka.
v
Sentiasa
mengulangi kesetiaan pada ketua dalam apa jua keadaan.
v
Jangan
biarkan prasangka menghapuskan arahan ketua
v
Bersihkan
laras ini setiap masa supaya peluru yang melaluinya tepat ke sasaran.
Laras dua
Ia diguna bagi menyelamatkan pelanggan dalaman, iaitu pekerja lain selain
bahagian pentadbiran. Jaga dengan baik kerana mereka juga aset organisasi.
Untuk itu:
v
Gunakan
diplomasi semasa berurusan dengan mereka.
v
Anggap
mereka sebahagian daripada anda.
v
Apabila
mereka tidak dapat menyelesaikan masalah dengan pekerja lain, hulurkan
pertolongan mengikut kemampuan anda.
v
Sentiasa
bertegur sapa dan bertanya khabar.
v
Sambut
kehadiran mereka dengan baik tanpa syak wasangka.
v
Dengarkan
rungutan dan masalah mereka di mana-mana sahaja walaupun selepas waktu pejabat.
v
Cuba
wujudkan hubungan baik dengan mereka apabila ada peluang.
v
Cuba
fahami selok belok pekerjaan mereka supaya anda dapat merasai keadaan mereka.
v
Pastikan
mereka keluar pejabat dengan gembira dan berpuas hati.
Laras tiga
Laras ini digunakan untuk menyelamatkan pelanggan luar, iaitu mereka yang
menerima perkhidmatan atau pembeli barangan keluaran organisasi. Untuk itu:
v
Dengar
komen dan rungutan mereka berkenaan produk yang anda keluarkan.
v
Berikan
masa bagi mereka menilai produk ataupun perkhidmatan anda.
v
Bekalkan
produk ataupun perkhidmatan yang baik dan berkualiti.
v
Buat
penilaian setiap tahun bagi mengetahui status mutu keluaran ataupun
perkhidmatan anda.
v
Adakan
potongan harga pada setiap hujung tahun sekiranya perlu.adakan cabutan bertuah
pada pelanggan tetap yang sentiasa mendapat bekalan barangan ataupun
perkhidmatan anda.
Laras empat
Ianya melibatkan rakan sekerja. Bantulah mereka dalam memusnakan kesukaran
yang dihadapi. Untuk itu:
v
Cuba
bantu menyelesaikan kerja mereka yang tertangguh.
v
Berikan
nasihat ataupun panduan kepada mereka bagi menghasilkan kerja berkualiti.
v
Wujudkan
hubungan baik dan intim dengan mereka.
v
Bercakap
dengan mereka perkara-perkara positif yang boleh menyihatkan minda.
v
Anggap
mereka umpama keluarga supaya hubungan baik dan mesra dapat diwujudkan tanpa
paksa.
v
Cuba
ambil tahu bidang kerja mereka supaya anda dapat memberikan bantuan apabila
perlu.
v
Sekiranya
mereka keluar, cuba selesaikan urusan mereka dengan pelanggan apabila pelanggan
mereka datang secara tiba-tiba.
Laras lima
Lindungilah pihak pembekal syarikat. Jagalah hubungan baik dengan
mengelakkan masalah dalam perhubungan. Untuk itu:
v
Dengar
rungutan mereka mengenai bayaran yang belum dijelaskan.
v
Bantu
mereka dalam aspek kewangan sekiranya perlu.
v
Terima
cadangan mereka yang bersesuaian dengan kewangan anda.
v
Adakan
aktiviti luar bersama mereka seperti acara sukan, jamuan tahunan, jualan meja
dan sebagainya.
Wallahu alam.
Daripada baik kepada hebat
Samsudin Wahab, 2006
No comments:
Post a Comment