1. Kemahiran untuk
kefahaman
1.1 Kemahiran mendengar
1.1.1
Memberi
perhatian
1.1.2
Memprafrasa
1.1.3
Menjelaskan
1.1.4
Memeriksa
persepsi
1.2 Kemahiran memimpin
1.2.1
Memimpin
secara tak langsung
1.2.2
Memimpin
secara langsung
1.2.3
Memberi
fokus
1.2.4
Menyoal
1.3 Kemahiran refleksi
1.3.1
Refleksi
isi
1.3.2
Refleksi
perasaan
1.3.3
Refleksi
isi dan perasaan
1.3.4
Refleksi
pengalaman
1.4 Kemahiran merumuskan
1.4.1
Merumuskan
perasaan
1.4.2
Merumuskan
isi
1.4.3
Merumuskan
proses
1.5 Kemahiran mengkongfrantasi
1.5.1
Konfrantasi
yang menghuraikan perasaan
1.5.2
Konfrantasi
yang menyatakan perasaan
1.5.3
Konfrantasi
yang memberi maklum balas
1.5.4
Meditasi
1.5.5
Konfrantasi
mengulang
1.5.6
Konfrantasi
mengait
1.6 Kemahiran mentafsir
1.6.1
Menjelaskan
1.6.2
Menyoal
1.6.3
Berfantasi
1.7 Kemahiran memberi maklumat
1.7.1
Memberi
maklumat
1.7.2
Memberi
nasihat
1.7.3
Memberi
saranan
2.1 Memberi sokongan
2.1.1 Melalui
kontak
2.1.2 Memberi
keyakinan
2.1.3 Memberi
rasa senang
2.2 Campur tangan krisis
2.2.1 Membina
harapan
2.2.2 Merujuk
2.2.3 Mengawal
2.3 Memusatkan
2.3.1
Menentukan kekuatan
2.3.2 Mengkaji
semula pengalaman pertumbuhan
2.3.3
Mengingat kembali pengalaman-pengalaman kemuncak
2.4 Merujukkan
3. Kemahiran untuk
tindakan positif
3.1 Menyelesaikan masalah
dan membuat keputusan
3.1.1
Menentukan masalah-masalah
3.1.2 Mengubah
masalah-masalah kepada matlamat
3.1.3
Menganalisis masalah
3.1.4 Meneroka
alternatif dan implikasi-implikasi
3.1.5
Merancangkan langkah-langkah tindakan
3.1.6
Meragamkan kepada masalah-masalah baru
3.2 Mengubah tingkah laku
3.2.1 Melalui
modeling
3.2.2 Melalui
ganjaran
3.2.3 Melalui
padaman / menghapuskan
3.2.4 Melalui
peniadaan kederiaan
Panduan Khidmat Bimbingan
Zulkifli Yusuf, DBP 1988
No comments:
Post a Comment